Kiwi-butikkene får skiftet ut sine hurtigladere for elbiler. Laderne driftes av Fortum.
Fortum inngikk i 2014 en avtale med Kiwi og Nissan om å etablere hurtigladestasjoner i tilknytning til kjedens butikker.
Konseptet ble kalt «Grønn parkering», og med tiden har det blitt etablert 63 hurtigladere landet over.
Problematiske franske ladere
Laderne ble levert av franske DBT-CEV, som leverer en rekke ladeløsninger til elbiler, og brukes av flere europeiske aktører.
Alle disse laderne byttes nå ut med nye fra andre leverandører.
Det har angivelig vært mye problemer med laderne, som har ført til at de har vært ute av drift, ifølge Stian Mathisen, kommunikasjonsrådgiver i Fortum.
Feilrettingen skal heller ikke ha levd opp til forventningene.
Utilstrekkelig service
– Vi har opplevd at service fra leverandøren ikke har vært tilstrekkelig. Derfor bytter vi til ladere fra andre leverandører som vi har bedre erfaring med, sier Mathisen til Teknisk Ukeblad.
Han forteller at det har vært ulike feil med de forskjellige laderne, og at det ikke har vært snakk om et enkelt problem.
En rekke innlegg på Elbilforum.no kan tyde på at brukerne har opplevd problemer med DBT-CEV-laderne.
Fortum er allerede i gang med å bytte ut DBT-CEV-laderne, og har skiftet ut totalt 22 av 63 ladere så langt.
– Vi kommer til å benytte ladere som vi har god erfaring med, sier leder Jan Haugen Ihle i Fortum Charge & Drive.
De skal bruke ladere fra ABB, eFacec og Tritium.
- Les også: Derfor kan du ikke lade elbilen raskere
Utvider tilbudet
På noen Kiwi-butikker skal tilbudet også forbedres, blant annet med flere ladere slik at flere kan lade samtidig. Disse stedene forsøker Fortum ifølge Mathisen å sette opp ladere fra forskjellige fabrikanter.
Arbeidet skal være fullført innen utgangen av mai.
I en kort kommentar til Teknisk Ukeblad, sier DBT-CEVs kommunikasjonssjef Maïté Bauduin at prosjektet har vært et samarbeid mellom Nissan og Fortum, og at DBT-CEV ikke har hatt noen direkte kontakt med Fortum.