Jeg har trodd at de skyldes utmatting på grunn av dynamiske spenninger (energi pr. volumenhet). Utmatting på grunn av uregelmessig skinnegang kan derfor ventes å øke med togenes fart i tredje potens.
En skinnegang for tog i stor fart må derfor ha få og lange sporveksler.
Overgangskurvene må også være lange. Slik er ikke Sørlandsbanen. Skal den
Artikkelen fortsetter etter annonsen![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
annonsørinnhold
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nye PC-er visker ut forskjellene mellom fysiske og virtuelle møter
bli det, må den bygges om. Men den har brukelig kurvatur for transport av
gods i containere på tog i liten fart. Godsttansporten behøver derfor ikke å vente på nye linjeføring. Men overtallige sporveksler må fjernes.
Erik Ødegård