UT 712 L er et kombinert forsyningsskip og ankerhåndterer.
Det har et moderne skrogdesign med bulbbaug, er klassifisert til å gå i is og er etter «rent skip»-standarden. Fartøyet blir det første som tar i bruk alle de nye Rolls-Royce-systemene.
Effektiv fremdrift kombineres med evnen til å holde fartøyet stasjonært med liten bevegelse i høy sjøgang. Skipet til ca. 270 millioner kroner bygges hos Aker Yards, Søviknes og skal leveres i juni
Stiller større krav
Stig Remøy, leder for Olympic Shipping, forteller at de valgte UT 712 L-designet fordi det internasjonalt er ansett for å være en god arbeidshest som er attraktiv for befraktere.
Utstyret om bord dekker kravene til olje- og gassindustrien i Nordsjøen som også setter standarden for andre deler av verden.
– Vi ønsker de beste tilgjengelige løsningen for å gjøre livet tryggere for folk som arbeider på dekk, sier Remøy.
Han sier at bakgrunnen fra fiskeri har vist at godt utstyr er helt avgjørende. Innvesteringer i teknologi som øker effektiviteten er lønnsomt. En av drivkreftene innen utviklingen av fisketeknologi har vært at fiskerne har måttet flytte til nye områder og ta i bruk nye fiskemetoder. Flyttingen av offshoreindustrien til nordlige farvann med svært dypt vann samt økt bruk av undervannsteknologi og ROV-fartøy til inspeksjon tvinger også frem nye løsninger for forsyningsskip.
Fleksibelt fartøy
Olympic Shipping har sin base i Fosnavåg på Vestlandet. Ingen andre steder i Norge har samme tetthet av offshorerederier, midt i en maritim klynge av skipskonstruktører, utstyrsleverandører, skipsverft og operatører av spesialfartøy.
Her finnes et stort miljø som utveksler kompetanse og erfaring. Med denne utstrakte erfaringsutvekslingen som ballast har Rolls-Royce UT 712 L-design og tilhørende utstyr blitt til. UT 712 typebetegnelsen stammer fra 1980-tallet, men er beholdt fordi dagens fartøy innehar en tilsvarende markedsposisjon.
Olympics UT 712 L har et arbeidsområde på dekk som måler 510 m 2. Alle normale forsyninger kan fraktes, herunder glykol og basisolje. Det er også tankkapasitet for 1.000m 3 oppsamlet olje. Fartøyet kan huse et mannskap på 28, og har dessuten plass til 280 overlevende i henhold til NMB-reglene for standbyfartøy.
Stor slepekapasitet
På dekk er det plassert to sett med de nye haikjeftene og tauepinnene fra Rauma Brattvaag, i tillegg til sentreringssystemet for å lede vaier frem til utstyret. To kraner kjører i hele relingens lengde. Bomlengden er justert slik at de kan plukke opp og plassere utstyr hvor som helst på dekk.
De har også Rolls-Royce-armer og redskap for vaierhåndtering. Hver kran kan løfte tre tonn med en utligger på 12,5 meter, eller fem tonn med ni meters utligger. Dette innebærer at gjenstander på fem tonn kan flyttes rundt over hele dekket.
Til slepeoperasjoner brukes en hovedvinsj med dobbelttrommel som har en trekkraft på 400 tonn og 550 tonn bremsebelastning. En sekundærvinsj har en kapasitet på 138 tonn med en trommel som er inndelt i to seksjoner pluss en kontaktboks.
Rim Drive
To Bergen B32:40V12P-motorer skal drive det nye fartøyet. Motorene roterer doble skruer i dysene hjulpet av to tunnel-thrustere akter samt en tunnel-thruster og en 883 kW dreibar azimuth-thruster forut.
En av tunnel-thrusterne akter er et nytt produkt fra Rolls-Royce – den første Kamewa Ulstein Rim Drive tunnel-thruster som settes i drift. Se Teknisk Ukeblad 33/05. Fremdrifts- og manøvreringssystemet styres av et nytt Rolls-Royce dynamisk posisjoneringssystem. Det får posisjoneringsdata fra en rekke ulike referansekilder. Systemet har den nødvendige redundans for IMO DP2.