ULSTEINVIK: – Mange skipskonstruksjoner er ganske like. Det betyr at hvis vi skal komme lenger på gjenbruk, må vi ha systemer som håndterer dette , sier seniordesigner Jørn Håskjold hos Ulstein Design.
– Derfor bruker vi PLM-systemet (Product Lifecycle Management) Teamcenter fra UGS. Det skal fange opp alt vi gjør av design- og konstruksjonsarbeid slik at det kan gjenbrukes senere.
Mer effektive
– Vi trenger slike verktøy for å være mer effektive i designfasen, legger designsjef Håvard Stave til. Hos Ulstein Design ser de på hvilke systemer fly- og bilindustrien bruker for å ta vare på arbeid som er gjort tidligere. Mange innen skipsdesign holder fortsatt på med 2D DAK-systemer.
Dessuten tenker de på skipsdesign etter modulprinsippet. Da kan en selger sammen med en reder sette opp grovdesign på et supplyskip der bredden på fartøyet er gitt, mens lengden og plassering av f.eks. lastesystem, maskineri og styrehus kan være valgbare.
– Dette gjøres også i bilindustrien. En ny bil blir tilpasset ønskene til bilkjøperen med hensyn til motorvalg og annet utstyr. De bygger bare en bil, resten blir bare kopier. Mye av denne tankegangen kan vi bruke på båter, sier Håskjold.
Integrerte systemer
Til sommeren håper Ulstein Design å ha et system operativt. Sammen med Teamcenter bruker de 3D konstruksjonssystemet NX4 som også kommer fra UGS. Fordelen er at Teamcenter er nært integrert med NX og at det også er svært åpent mot andre DAK-systemer. PLM-systemet tar vare på all dokumentasjon i et prosjekt om det er konstruksjonstegninger, regneark eller vanlige tekstdokumenter.
Mye arbeid skal gjøres før et operativt system med alle moduler kommer på plass. Sivilingeniør Ole Skjølingstad fra Summit er innleid for å lage moduler sammen med Håskjold. Summit er norsk representant for programmene fra UGS.
– Etter hvert som arbeidet skrider fremover og vi ser hvilke muligheter som åpnes, er vi blitt veldig oppildnet. Det skyldes ikke minst DAK-systemet som gir mulighet for å sette opp konfigurasjonsregler. Dermed slipper vi å designe og konstruere alt på nytt. En dag dukker det også opp ting vi har brukt før og får vi en effektiviseringsgevinst, sier Stave.
Mer rasjonelt
– Når vår nabo Rolls-Royce for eksempel lanserer nye trustere eller propellsystemer, skal vi ha verktøy som enkelt tar dette inn i vårt modulsystem. Fordi vi kommer til å arbeide mer rasjonelt, kan vi få frigjort tid til å lage nye moduler, sier Håskjold.
Det modulbaserte systemet gir rederen muligheter til å utforme skipet mer detaljert i startfasen. Det fører også til at designere og konstruktører kan arbeide mer uavhengig av hverandre.
3D visualisering
Ulstein Design er så langt alene i Norge om å tenke skipsdesign på denne måten. – Vi har også tanker om å ta i bruk 3D visualisering mens vi er i den kreative designfasen av skipsløsningen. Da kan vi ta med rederen på en virtuell rundtur i skipet, sier Stave. – Vi behøver heller ikke tråkke opp mange nye stier for å få til slik visualisering. Denne teknikken benyttes på andre områder i dag, legger han til.
– Jeg er overbevist om at vi har gjort noe smart. Vi tror at vi også har gjort et fornuftig valg av systemer, sier Håskjold. Det skyldes at Høgskolen i Ålesund underviser sine ingeniørstudent i DAK-systemet NX.
– Det er bra slik at vi kan rekruttere lokale folk, men det tar tid ført nye folk modnes, legger Stave til.
– Du skal ha ryggrad for å gjennomføre et prosjekt som dette og du skal ha en mening med det du gjør. Med god støtte av eieren av Ulstein Verft AS og Ulstein Design, mener vi at dette er noe vi gjør for fremtiden, sier designsjef Stave.