– Kostnadsanslagene for Stad skipstunnel har økt betydelig. På grunn av en krevende økonomisk situasjon er det viktig at vi har kontroll på kostnadene i prosjektet. Regjeringen vil derfor be Kystverket vurdere om det er mulig å gjennomføre prosjektet til en lavere kostnad, før vi vil komme tilbake til Stortinget i saken i forbindelse med statsbudsjettet for 2024, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap).
Etter planen skulle Kystverket utlyse anbudskonkurranse for bygging av verdens første skipstunnel ved Stad. Interessen for å være med har vært stor.
– Jeg har et inntrykk av at de mangler forståelse for viktigheten av tunnelen.
Det sier Tor Arne Borge, administrerende direktør i Kystrederiene, til TU, om at prosjektet nå er satt på vent.
Usikkerhet
– Vi ser på skipstunnelen som det viktigste infrastrukturprosjektet innen sjøtransport for å bedre helse og miljø og sikkerhet for både sjøfarten og passasjerer. I tillegg er det et prosjekt som bidrar til mindre energiforbruk, både når skipene er i venteposisjon og ved at de slipper å gå rundt Stad.
Han synes det er trasig at regjeringen nå velger å sette prosjektet på vent, og viser til at det både fører til en forsinkelse av prosjektet, og at det skaper ekstra usikkerhet i et totalbilde allerede preget av stor usikkerhet.
– Dette tilfører enda en faktor for Distrikts-Norge og sjøtransporten, sier han.
Han poengterer at det er langt fra bare skipstunnelen som blir dyrere om dagen, og viser til at all infrastrukturutbygging øker i kostnader.
– Det finnes ikke et område i Norge i dag som ikke har økte kostnader.
Borge er dermed klar på at prosjektet må komme i gang igjen så fort som mulig.
Økte kostnader
Ap, Sp og SV har ble i budsjettforhandlingene i høst enige om at Stad skipstunnel skulle få 76 millioner kroner i oppstartsmidler over neste års statsbudsjett.
Byggetiden for Stad skipstunnel er estimert til fem år, og den foreløpige kostnadsrammen er på rundt 2,8 milliarder kroner.
I revidert nasjonalbudsjett orienterer imidlertid regjeringen om at Kystverket har utarbeidet en oppdatert kostnads- og usikkerhetsanalyse som estimerer at styringsrammen (forventet kostnad) har økt fra 3.450 millioner kroner til 5.652 millioner kroner (64 prosent) og kostnadsrammen fra 4.090 millioner kroner til 7.132 millioner (74 prosent).