Bybrua sto ferdig i 1936. Med sine 260 meter var den landets lengste betongbru den gangen. Nå har den passert forventet levealder.
I 2013 ble brua rehabilitert i forbindelse med at den ble stengt for biltrafikk og forbeholdt kollektivtrafikk og myke trafikanter. Den gangen regnet man med at rehabiliteringen ville gi brua 10-15 års ekstra levetid.
Frist 21. januar
Nå skal bruas skjebne avgjøres. Drammen kommune inviterer grupper som består av arkitekter, landskapsarkitekter og brukonstruktører til å delta. Anbudsfristen er satt til 21. januar. Blant anbyderne vil kommunen velge ut tre grupper som skal delta i parallelloppdraget. Hver av dem får et honorar på 700 000 kroner.
Det skal ikke kåres noen vinner. Kommunen kan bruke materiale fra alle de tre gruppene. Parallelloppdraget vil bli benyttet til å skape oppmerksomhet rundt bruprosjektet og samtidig engasjere til debatt i prosessen.
Brua må bygges om uansett
- Bane NOR planlegger nytt dobbeltspor og nye stasjoner i Drammen og Gulskogen. Dette var utløsende faktor for arbeidet, sier prosjektleder Tommy Iversen i Drammen kommune. - Bybrua går over sporene. De skal heves for å bli mindre utsatt for flom i Drammenselva, og avstanden mellom kjøreledningen og brua skal økes. Dermed må høyden på overbygningen reduseres på den delen av brua som går over sporene. For å kunne nyttiggjøre oss det som uansett må skje, setter vi i gang nå.
- Kan det bli aktuelt å ha redusert trafikk over brua i byggetiden, hvis dere velger å rive den gamle?
- Det vil bli vurdert, men en slik løsning vil medføre høyere kostnader og lengre byggetid, sier Tommy Iversen.
Parallelloppdraget vil også belyse muligheten for å bygge en ny gang/sykkel-bru over Drammenselva. Den vil eventuelt bli bygd mellom bybrua og Holmenbrua.