Erfaringene med automatisering og robotisering i norske små og mellomstore bedrifter har avlivet en rekke myter om roboter samtidig som nye sannheter har dukket opp.
- Fortsatt er det sant at automatisering øker produktkvaliteten. Like sant er at det å innføre robot i systemet, tvinger alle til å skjerpe seg og tenke smartere og dermed høyne kvaliteten også i produksjonsapparatet , sier daglig leder Trygve Thomessen i det rådgivende trondheimselskapet Productive Programming Methods AS (PPM).
- Roboten må ha tingene konstruert på en produksjonsvennlig måte for å kunne produsere repetert høy kvalitet. Du kan ikke lenger ta ting på sparket og justere produksjon og produkt underveis, for det har du ikke råd til i dagens beinharde konkurranse. Det er også sant at en så tung investering krever at man vet hva man skal bruke maskinen til: Man kjøper ikke en robot for å være moderne, for etterpå å finne på noe man kan lage med robotens hjelp. Det som kjennetegner produksjonsbedrifter som virkelig lykkes, er det grundige arbeidet de gjør i forkant av investeringen, sier han.
Viktige leveregler
Thomessen har samlet erfaringene i leveregler for SMB-er:
- Du må tenke preproduksjon for å få så kort oppkjøring som mulig; hvert minutt maskinene står koster penger.
- Du må konstruere og forme bitene slik at de passer til automatisert produksjon; her er det ikke tid og plass til feilretting, ingen dreven operatør som kan fikse tingene når det går galt.
- Du må tenke over antall produktvarianter; varianter koster.
Ved automatisering og robotisering er det viktig å vite at roboten/maskinen bare utgjør 1/3 av kostnaden. Resten deles likt av omkringutstyret og av utvikling/tilpassing.
Åpen kultur
Thomessen advarer mot å automatisere med mindre selskapet har en åpen kultur som ikke er engstelig for forandringer. I en slik åpen indre kultur - noe som ifølge Thomessen er en absolutt forutsetning for å lykkes i omstillingen, klarer man å forutse og gjennomdiskutere problemene. Alle tenker langsiktig og skaper et arbeidsmiljø som stimulerer til innsats på alle plan.
- Den indre kulturen vil særlig på det tekniske planet fange opp trender og impulser i retning av enda smartere produksjon og enda bedre produkter, sier Thomessen som har opplevd dette gang på gang ute i industrien. På denne måten sikrer bedriften seg de tre bærestolpene teknologi, økonomi og organisasjon/mennesker.
- Er ikke dette på plass og godt fungerende, har bedriften vanligvis ikke en sjanse. I en verden der konkurrentenes priser og kostnader stort sett bare går nedove,r kan man ikke sitte i sitt høykostland og lage ting på den gamle måten og håpe å få solgt dem ute. Det er livets brutale virkelighet. Følgelig må man tenke og jobbe smartere, hvilket egentlig er forbasket morsomt, hevder dr. Thomessen som har sin Ph.D. nettopp på fagfeltet automatisering og omlegging.