Norge har gjort milliardinvesteringer på IKT i skolen som fortsatt står bortimot ubrukt.
Det er konklusjonen i en rapport Abelia har fått laget av Rambøll Management.
– Resultatene er nedslående for Skole-Norge, sier administrerende direktør Paul Chaffey i Abelia.
En firedel av målene nådd
Rapporten evaluerer Kunnskapsdepartementets Program for digital kompetanse mellom 2004 og 2008. Det er gått fem år og kun 24 prosent av målene er oppnådd, heter det i en pressemelding.
– IKT utfordrer de tradisjonelle rollene og arbeidsprosessene til både lærerne, skolebokforfatterne og forlagene. Dette krever omstilling i store deler av verdikjeden. Omstilling som ennå ikke har funnet sted, til tross for visjonære planer, sier Chaffey.
Maskinene er på plass
Evalueringen viser at av de 9 delmålene som er oppnådd, er 7 på feltet infrastruktur. Maskinparken er med andre ord ikke problemet.
– Vi må slutte å telle PC-er. Det store løftet framover handler om å ta PC-ene i bruk. Infrastrukturen er ikke et mål i seg selv, men et verktøy som kan bedre læringsutbyttet for elevene. De virkelige resultatene kommer først når lærerne behersker verktøyene, sier Chaffey.