Det var fredag ettermiddag at et minst 200 meter bredt undersjøisk jordras gikk rett på sørsiden av det som skal bli en ny tunnel gjennom Liatinden i Nordland.
Midlertidig vei
Prioritet én nå er å sikre en midlertidig vei forbi skredområdet. Denne må ligge på stabil grunn, lenger inn på land. For at den skal være trygg å kjøre på må vi sikre fjellskjæringen ovenfor veien, hvor det ligger en del løsmasser, forteller byggeleder Thor-Ole Stensøy i Statens vegvesen i en pressemelding.
Entreprenør PNC sikrer skjæringen ved å bygge en mur i stein. Denne boltes fast til fjell der det er mulig. Arbeidet starter mandag formiddag, og trolig vil hele uka gå før det kan settes trafikk på den midlertidige vegen, rapporteres det.
Skredet startet i sjøen, og det er registrert massebevegelser helt ned på 60 meters dyp. Det skal nå gjøres grunnundersøkelser både på land og i sjøen for å finne omfanget av skredet. Dette for å kunne vurdere hvordan man skal bygge nye vei.
Dette betyr også at fergesambandet Jektvik-Kilboghamn er innstilt. Det kjøres nå beredskasrute med anløp i Stokkvågen.
Tunnel som planlagt
Som nevnt skjedde raset rett sør for der den nye Liafjelltunnelen kommer.
– Arbeidet vårt foregår inne i tunnelen, så det påvirker ikke arbeidet vårt, heldigvis, rapporterer Vegvesenets prosjekteleder Alf Harald Barosen til veier24.
– Det er planlagt gjennomslag i tunnelen 25. september, legger han til.
Tunnelen er en del av prosjektet fv. 17 Liafjellet-Olvikvatnet. Dette strekker seg over 5,5 kilometer og inmbefatter også bygging av fylling og bru over Olvikvatnet.
LES OGSÅ: Storkontrakt til PNC Norge i Nordland