I fjor sommer ble vegetasjonen ryddet og gjort klar, og nå skal prosjektet fullføres.
– Arbeidene pågikk så lenge vi kunne utover høsten i fjor. Men i november ble rasfaren så stor at arbeidene måtte avsluttes, forteller byggeleder Roar Hunstad i Nordland fylkeskommune til Veier24.
Nå starter arbeidene opp igjen, og først skal overbygget for Ytterondalen forlenges med 30 meter, slik at det blir 100 meter langt. For at trafikantene skal kunne passere i anleggsperioden er det bygget en midlertidig vei på utsiden av tunnelen.
EU-kommisjonen: Forsvarer omstridt vedtak om forbrenningsmotor
Forbedrer vollene
I tillegg til å forlenge det ene skredoverbygget skal skredvollene oppe i fjellsidene forbedres. Hensiktene med vollene er at skredene kan ledes bort fra fylkesveien, eller på en trygg måte over den.
– Der er vi oppe i lia for å grave og flytte på massene, slik at skredløpene blir mer tilpasset fjellene. Vi skal også øke høyden på vollene som ligger over skredoverbyggene, sier Hunstad.
EU-splittelse om kjernekraft-støtte
Ferdig i år
Skredsikringsprosjektet til rundt 60 millioner kroner skal være fullført innen utgangen av året. Det er Mesta som utfører oppdraget på vegne av Nordland fylkeskommune.
EU advarer mot utvinning av havbunnsmineraler