TUNNELER

Skredfaren stoppet skredsikrings-prosjektet sist høst. Nå starter arbeidene opp igjen

På fylkesvei 17 gjennom Kilvik i Meløy kommune i Nordland finnes det to skredoverbygg og ledevoller, men området har høy skredfare og trenger mer sikring.

Trafikken går på en midlertidig vei mens skredoverbygget forlenges.
Trafikken går på en midlertidig vei mens skredoverbygget forlenges. Foto: Roar Hunstad, Nordland fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. juni 2020 - 14:37

I fjor sommer ble vegetasjonen ryddet og gjort klar, og nå skal prosjektet fullføres. 

– Arbeidene pågikk så lenge vi kunne utover høsten i fjor. Men i november ble rasfaren så stor at arbeidene måtte avsluttes, forteller byggeleder Roar Hunstad i Nordland fylkeskommune til Veier24.

Nå starter arbeidene opp igjen, og først skal overbygget for Ytterondalen forlenges med 30 meter, slik at det blir 100 meter langt. For at trafikantene skal kunne passere i anleggsperioden er det bygget en midlertidig vei på utsiden av tunnelen.

Nederlandske Wopke Hoekstra skal fortsette med ansvar for miljø i EU-kommisjonen. Men han kan møte tøffe spørsmål under høringen i Europaparlamentet, særlig om utfasing av forbrenningsmotoren
Les også

EU-kommisjonen: Forsvarer omstridt vedtak om forbrenningsmotor

Forbedrer vollene

I tillegg til å forlenge det ene skredoverbygget skal skredvollene oppe i fjellsidene forbedres. Hensiktene med vollene er at skredene kan ledes bort fra fylkesveien, eller på en trygg måte over den.   

– Der er vi oppe i lia for å grave og flytte på massene, slik at skredløpene blir mer tilpasset fjellene. Vi skal også øke høyden på vollene som ligger over skredoverbyggene, sier Hunstad. 

Statssekretær Sven Giegold i det tyske departementet for økonomi og klima og den franske energiminister, Agnès Pannier-Runacher fronter hver sin side i striden om hvorvidt kjernekraft skal få støtte på linje med fornybar energi i EU. Her under tirsdagens energiministermøte i EU.
Les også

EU-splittelse om kjernekraft-støtte

Ferdig i år

Skredsikringsprosjektet til rundt 60 millioner kroner skal være fullført innen utgangen av året. Det er Mesta som utfører oppdraget på vegne av Nordland fylkeskommune. 

I april i fjor undertegnet statsminister Jons Gahr Støre og EU-kommisjonens presidet Ursula von der Leyen den grønne alliansen. Så langt sliter partene med å fylle den med innhold.
Les også

EU advarer mot utvinning av havbunnsmineraler

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.