Med forebyggende skredkontroll menes blant annet bruk av skredtårn, der overvåkning og kontrollerte utløsninger av snøskred inngår som tiltak. En slik form for skredkontroll anses som mer kostnadseffektiv enn eksempelvis tunell og skredoverbygg.
Forebyggende skredkontroll er allerede tatt i bruk flere steder i Troms og Finnmark, og erfaringene er gode. I Holmbuktura (fylkesvei 7900) har skredvarslingsanlegget redusert stengetiden med 70-80 prosent. I Skillesfjord (fylkesvei 883) har skredkontrollanlegget redusert total stengetid med cirka 30 prosent.
De prioriterte skredpunktene i det nye sikringsprogrammet for 2020-2026 er som følger:
- Fv243 Røyrnesbukta
- Fv7900 Holmbuktura
- Fv868 Pollfjellet
- Fv7768 Grøtfjorden
- Fv862 Svarthollatunnelen, vest
- FV862 Breitindtunnelen vest
- Fv862 Skarvhammarn /Hestesletta (Store Hesten)
- Fv862 Bratthesttunnelen øst
- Fv7862 Bløtkakesvingen
- Fv7940 Oterelvene/Singla
- Fv87 Tamokdalen Olsrud (Blåbærsfjellet)
- Fv52 Åslandet
- Fv829 Nødsfjellet
- Fv7760 Reiervika
- Fv91 Breivikeidet
- Fv889 Skipsbukta
- Fv8074 Skjånesveien
- Fv890 Kongsfjord-Berlevåg
- Fv882 Seivikbukt
- Fv882 Hamnbukt/Stranda
- Fv882 Øksfjordbotn
- Fv8050 Elvebotn I og II
- Fv883 Skillefjord Sør
- Fv894 Oksevågdalen I, pluss punktutbedringer
- Fv882 Leirvika
Les også
Her kommer det ny vei med opp mot 20 meter høye skjæringer