Så langt blir Goteviktunnelen den lengste rassikringstunnelen i Sogn og Fjordane.
– Skredsikring er egentlig stikkordet i dette prosjektet.. Så sent som i juni løsnet en stor stein og slo ut et stort stykke av veien på utsiden av tunnelen før den gikk i fjorden, forteller prosjektleder Stein Dyngen hos Statens vegvesen.
I januar 2018 kunne Kruse Smith AS starte tunnelarbeidet etter å ha fått totalentreprisen på 360,4 millioner kroner. I januar året etter, gikk salven for gjennomslaget.
Mesta har vært underleverandør på elektrosiden.
Rimeligere enn prosjektert
I 2014 var prosjektet beregnet å koste 567 millioner kroner. Nå ligger prosjektet an til å ende rundt 580 millioner kroner.
– Omregnet til i dagens pris blir det en besparelse på rundt 85 millioner kroner. Dette vil gå til andre rassikringsprosjekter, poengterer Dyngen.
Rent framdriftsmessig har arbeidet gått etter skjema.
– Det er et tradisjonelt anleggsprosjekt under trange forhold som vi ofte har på Vestlandet. Vi har hatt godt samarbeid med entreprenøren, sier han. Inne i tunnelen er det tre tekniske bygg; ett rundt midten og to noen hundre meter inne i tunnelen fra hver ende. Tunnelen er frostsikret på vanlig måte med PE-skum og sprøytebetong.
Masse til Vikafjellsstunnelen
Tunneldrivingen har gått helt greit der 280 000 kubikkmeter masse av totalt 378 000 kubikkmeter er kjørt til et område som allerede var regulert til deponi av tunnelmasser for bygging av Vikafjellstunnelen. Massene fra Goteviktunnelen er av god kvalitet og kan brukes i forbindelse av en eventuell bygging av Vikafjellsprosjektet. Hvordan det går med det prosjektet, vil ikke Dyngen spå noe om.
Men noe skiller Goteviktunnelen fra andre andre prosjekter.
– Vi har puttet inn litt ekstra på elektronikksiden. I vinterhalvåret får syklister lov til å bruke tunnelen da veien på utsiden av tunnelen er særlig rasfarlig.
Vanlig rutine ved mange tunneler som tillater sykling i tunnelen at de da må trykke på en knapp ved inngangen for å aktivere lys om at det er syklister i tunnelen. Her er det ved
inngangene infrarødt kamera som fanger opp at det passerer en syklist på vei inn i tunnelen.
En spesiell finesse i Goteviktunnelen er at det er lagt inn langsgående LED ledelys på den ene siden.
– Slikt kontinuerlig ledelys gir en vesentlig heving av trygghetsnivået. Merkostnaden er ikke mer enn rundt 500 kroner pr. meter og jeg mener at dette er en riktig ting å gjøre, sier prosjektlederen.