Programme for International Student Assessment (PISA) måler 15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag.
For første gang presterer norske elever under OECD-gjennomsnittet i både matematikk og lesing. I tillegg gjør norske elever det betydelig dårligere enn OECD-gjennomsnittet i naturfag.
- Uakseptabelt
Norske 15-åringer er spesielt svake i å bruke naturfaglig evidens, noe som blant annet innebærer å trekke logiske slutninger fra naturfaglige data til en hverdagssituasjon eller et samfunnsspørsmål.
- Med tanke på de store oppgaver som skal løses blant annet når det gjelder klimaproblemene, kan vi ikke leve med en skole hvor elevene er så svake i naturfag. Det er uakseptabelt at det norske skoleverket befinner seg på et så lavt nivå som den nye PISA-undersøkelsen avdekker, sier Teknas generalsekretær Kåre Rygg Johnsen i en pressemelding.
Imidlertid er norske elevers bevissthet om miljøspørsmål, som for eksempel global oppvarming, lik OECD-gjennomsnittet.
Ikke ønsket yrke
Undersøkelsen viser at det er færre norske 15-åringer enn i OECD generelt som kan tenke seg å studere eller få et yrke knyttet til naturvitenskap.
- Naturfag utgjør grunnlaget for den kompetansen som store deler av norsk næringsliv og forvaltning vil ha bruk for i årene som kommer, sier Rygg Johnsen, og legger til:
- Også den norske olje- og gassvirksomheten er avhengig av et høyt kompetansenivå i en stadig tøffere internasjonal konkurranse. Da kan vi ikke lenger se på at den norske skolen stadig sakker akterut i forhold til våre konkurrentland.