Saken om fastlandsforbindelser mellom Flekkefjord og Hidra/Andabeløy har vært jobbet med i over 40 år. Kostnadene for brua har tidligere vært kalkulert til rundt om milliarden. Dagens anslag ligger på 2,5 – 3 milliarder, ifølge en ny mulighetsstudie utarbeidet av Agder fylkeskommune.
Høyre vil ha Hordfast-oppstart innen 2030
Innspill om flytebru og tunnel har også stått på sakskartet. I 2017 utarbeidet Statens vegvesen rapporten «Fv. 469 Hidra fastlandsforbindelse. Enklere løsninger – bru og undersjøisk tunnel». Hva ulike utredninger og saksbehandlinger i ulike styrer og utvalg har kostet det offentlige inkl. Statens vegvesen, er det neppe noen som vet. Skattebetalerne har uansett måttet punge ut.
Miljøperspektiv
Regionplan Agder 2030 med handlingsprogram har mål om klimagassreduksjon både for Agder som region (45%) og internt for Agder fylkeskommune (63%). Bygging av fastlandsforbindelse vil medføre betydelige klimagassutslipp fra massetransport og materialer som betong, stål og asfalt. Fergene til Hidra og Andabeløy er fra 2022 elektriske, skrev kommunedirektør Tine Sundtoft bl.a. i sin innstilling om saken til fylkesutvalgsmøte tidligere i juni.
Gratis ferge kontra bru med bompenger
Med dagens vedtak har fylkestinget i Agder satt sluttstrek for videre saksbehandling.
- Fylkestinget avslutter arbeidet med fastlandsforbindelser til Hidra og Andabeløy, heter et kort og konsist i vedtaket som ble gjort med 27 mot 17 stemmer.
Fylkespolitikerne har åpenbart vurdert dagens kostnadsnivå til å være for høyt til å gå videre med. Ordningen med gratis ferge betyr i realiteten at øyboerne nå har valget mellom å reise fritt med ferga, eller å betale bompenger i dyre dommer når ei bru står ferdig bygget.
Folkets parti – tidligere Folkeaksjonen nei til mer bompenger - har likevel oppsiktsvekkende nok allerede varslet omkamp om vedtaket.
37.000 biler bruker brua hvert døgn – nå trenger den vedlikehold