Saken om fastlandsforbindelser mellom Flekkefjord og Hidra/Andabeløy har vært jobbet med i over 40 år. Kostnadene for brua har tidligere vært kalkulert til rundt om milliarden. Dagens anslag ligger på 2,5 – 3 milliarder, ifølge en ny mulighetsstudie utarbeidet av Agder fylkeskommune.
![– Bompengestart i Østfold og takstendringer i mange prosjekter gir seg utslag i bompengestatistikken, sier Svein Skovly i Fremtind Service. Dette skiltet varsler bilførere i Fredrikstad.](https://images.gfx.no/130x87/2848/2848244/NTB_oHjE3IIgTzA.jpg)
I den dyreste kommunen koster bompengene i snitt 824 kroner i måneden
Innspill om flytebru og tunnel har også stått på sakskartet. I 2017 utarbeidet Statens vegvesen rapporten «Fv. 469 Hidra fastlandsforbindelse. Enklere løsninger – bru og undersjøisk tunnel». Hva ulike utredninger og saksbehandlinger i ulike styrer og utvalg har kostet det offentlige inkl. Statens vegvesen, er det neppe noen som vet. Skattebetalerne har uansett måttet punge ut.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Miljøperspektiv
Regionplan Agder 2030 med handlingsprogram har mål om klimagassreduksjon både for Agder som region (45%) og internt for Agder fylkeskommune (63%). Bygging av fastlandsforbindelse vil medføre betydelige klimagassutslipp fra massetransport og materialer som betong, stål og asfalt. Fergene til Hidra og Andabeløy er fra 2022 elektriske, skrev kommunedirektør Tine Sundtoft bl.a. i sin innstilling om saken til fylkesutvalgsmøte tidligere i juni.
Gratis ferge kontra bru med bompenger
Med dagens vedtak har fylkestinget i Agder satt sluttstrek for videre saksbehandling.
- Fylkestinget avslutter arbeidet med fastlandsforbindelser til Hidra og Andabeløy, heter et kort og konsist i vedtaket som ble gjort med 27 mot 17 stemmer.
Fylkespolitikerne har åpenbart vurdert dagens kostnadsnivå til å være for høyt til å gå videre med. Ordningen med gratis ferge betyr i realiteten at øyboerne nå har valget mellom å reise fritt med ferga, eller å betale bompenger i dyre dommer når ei bru står ferdig bygget.
Folkets parti – tidligere Folkeaksjonen nei til mer bompenger - har likevel oppsiktsvekkende nok allerede varslet omkamp om vedtaket.
![Norled får bot for ulovlig bygget ladeanlegg. Her illustrert med ladepluggen til fergen Ampere, som trafikkerer en annen strekning.](https://images.gfx.no/130x87/2187/2187512/1200039820.jpg)
Fergeselskap får saftig gebyr for ulovlig lader