Veidekke har lagt den første kilometeren i landet med såkalt miljøasfalt på fylkesvei 700 mellom Meldal og Berkåk i Trøndelag. Her har de erstattet tradisjonelt bindemiddel basert på fossil råolje med et miljøvennlig alternativ som reduserer utslippene av klimagasser radikalt.
I Norge produseres det årlig rundt 7,5 millioner tonn asfalt. Veidekke er største aktør og står alene for cirka tre millioner tonn. De samlede norske klimagassutslippene fra asfaltproduksjon og utlegging er beregnet å være omkring 460.000 tonn hvert år.
– Men slik kan det jo ikke fortsette, sier innovasjonsleder Trine Okstad ved Veidekkes Kompetansesenter. Nå står vi foran et gjennombrudd med innføringen av miljøasfalt. Okstad mener at det er mulig å kutte opp mot 80 prosent av dagens utslipp i løpet av fire-fem år.
Intens forskning
– Vi har forsket intenst på bruken av alternative bindemidler i laboratoriet i Trondheim i ett års tid nå. Resultatene etter våre omfattende tester har vist at asfalten får minst like gode egenskaper som tradisjonell asfalt. Styrke, sporslitasje og påvirkning fra vind og vær er kartlagt, og vi er helt trygge på at det ene kjørefeltet med miljøasfalt som vi nå har lagt skal være minst like bra som den tradisjonelle asfalten vi legger i det andre kjørefeltet, forklarer innovasjonsleder Okstad.
For å redusere klimagassutslippene fra asfaltproduksjonen har Veidekke gradvis innført biomasse som energibærer ved asfaltfabrikkene, økt gjenbruk av gammel asfalt og utviklet allerede på slutten av 1990-tallet produksjonsmetoden som i dag er kjent som lavtemperaturasfalt (reduserer energiforbruk og CO2-utslippene betydelig).
Trøndelag foran
– Vi er veldig glade for at Trøndelag fylkeskommune her har gått foran og åpnet for at den første miljøasfalten i landet nå blir testet i full skala. Det er svært positivt at både offentlige og private kunder i stadig større grad vektlegger bærekraft i tillegg til pris og kvalitet. Vi vet at andre aktører også står klare til å kunne legge miljøasfalt i løpet av 2021, og den største vinneren i konkurransen om nye asfaltoppdrag blir klimaet, avslutter Holmqvist.