Eni valgte Sevans plattformløsning til Goliat-feltet. Dermed slo Sevan Marine Aker Solutions i kampen om å få kontrakten.
I utlandet
Stålskroget vil mest sannsynlig bygges i utlandet, blant annet fordi det er vanskelig å få en konkurransedyktig pris på bygging i Norge. Hvem som bygger skroget er ennå ikke klart.
Fellesforbundet er skuffet over at det italienske oljeselskapet valgte et konsept for Goliat-prosjektet som høyst sannsynlig utelukker bygging av plattformsunderstell i Nord-Norge.
– Et konsept med betongplattform ville gitt større muligheter for utvikling av det regionale næringslivet, og åpnet nye muligheter for norsk leverandørindustrien også ved framtidige utbygginger i Barentshavet, sier forbundsleder Arve Bakke.
Glad for anbud
Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet at forbundet mener utbyggerne må velge det alternativet som gir størst ringvirkninger og skaper flest arbeidsplasser i nord.
Les saken: – Goliat må gi arbeidsplasser i nord
I en pressemelding sier Bakke at forbundet er glad for at det blir en ny anbudskonkurranse for selve byggejobben, basert på Sevan-konseptet.
– Det må velges kontraktsstrategier og kontraktsvilkår som gir norske leverandører reelle muligheter til å påta seg oppdrag. Det er viktig at prosjektet gir omfattende positive ringvirkninger lokalt og regionalt både under utbygging og drift. Vi vil ikke akseptere en løsning hvor norske leverandører blir sittende igjen med smuler, sier forbundslederen.