Statssekretær Rikke Lind i Nærings- og handelsdepartementet er skuffet over forhandlingsbruddet.
– Det er veldig synd at vi ikke kan få til en avtale som gir like konkurranseforhold mellom alle skipsbyggingsnasjonene, sier Lind til Teknisk Ukeblad.
Lang vei
Allerede i 1989 begynte OECDs medlemsland å forhandle om felles regler for prising og avskaffelse av subsidiering. I 1994 forelå det en avtale, men den ble ikke undertegnet av alle land og dermed ikke bindende.
I 2002 ble nye forhandlinger satt i gang, men satt på vent i 2005. Det er disse forhandlingene som ikke førte fram.
OECD og Kina
Norges ambassadør Harald Neple, som leder arbeidskomiteen for skipsbygging (OECD’s Council Working Party on Shipbuilding, WP6) så ingen framskritt og anbefalte OECD å avbryte forhandlingene.
OECD består av 34 land og har hatt med Kina som involvert part. Alle de store skipsbyggingsnasjonene har dermed vært med ved forhandlingsbordet.
Overrasket
– Det er oppsiktsvekkende at de store landene har holdt tilbake i forhandlingene, sier statssekretær Lind, som har skipsbygging som arbeidsfelt i departementet.
Skipsbygging er viktig industri med store nasjonale konsekvenser, både med hensyn på kompetanse, teknologiutvikling og store industrielle ringvirkninger og dermed mange arbeidsplasser.
Det har lenge vært mistanke om at mange stater subsidierer og støtter egne verft. På den måten blir ikke konkurransen mellom verftene reell.
Ikke akutt fare
– På kort sikt har nok ikke bruddet i forhandlingene noen dramatiske konsekvenser. Men vi gir ikke opp troen på at vi skal få til avtaler som hindrer like konkurranseforhold, sier Lind.
Hun sier at Norge ikke vil drive med skjulte subsidier. – Det har vi ikke tro på. Vi har tro å nytenkning og innovasjon i bransjen. Vi har for lite hjemmemarked. Vi er nødt til å konkurrere ute, sier Lind.
Norsk Industri beklager
Maritim bransje i Norsk Industri mener det er synd OECD-forhandlingene ble brutt.
– Målet var å sikre like konkurransevilkår globalt. Men partene står for langt fra hverandre i hva som er subsidiering eller ikke, til at det var mulig, sier Kjersti Kleven til ABC Nyheter.
Hun er styreleder i Maritim bransje i Norsk Industri og styreleder i verftsgruppen Kleven maritime.
Taper ujevn kamp
Hun mener norske verft har tapt anbud på grunn av skjulte subsidier.
– Vi har i lang tid opplevd kreative ordninger fra stater som vil subsidiere sine verft. Vi har eksempler på at norske verft har tapt kontrakter der det hevdet at andre underpriser i forhold til forretningsmessige vilkår, sier Kleven.