Må si jeg er skuffet over TUs artikkel om problemfly i dette nummeret,
ikke om lekasjeproblemene (som det er greit at man belyser),
men en fullstendig sammenblanding av flytyper.
Jeg har alltid sett på TU som et godt teknisk tidsskrift som ikke
driver tabloid-journalistikk. I artikkelen putter TU alle fly som
"ser like ut" i samme kurven. Det er godt kjent i flykretser at
BAe 146 og Avro RJ70/85 er to fly som ser like ut, men som har
forskjellig indre konstruksjon bla. i forhold til motorproblemene.
Dette var også oppe ifbm. ulykken på Stord.
En kjapp kikk på transwede.se ville med engang avslørt at selskapet
ikke opererer BAe 146 i det hele tatt. SAS datterselskap Blue1 opererer
heller ikke BAe146-typen, men Avro-typen av flyet. Når TU bruker hele
forsiden til feil flytype i tillegg til sammenblanding inne
i avisen så vitner det om lite kontroll av fakta.
Om TU her er villedet av egne journalister, SAS eller Susan Michaelis
spiller liten rolle - artikkelen blir lite troverdig.
Håper man senere vil sjekke detaljer og tekniske fakta nøyere
så man ikke mister den troverdigheten TU har opparbeidet gjennom
mange år.
Mvh,
Anders Bjørnestad
TEKNA-medlem og flyinteressert
(ikke ansatt i noe flyrelaterte selskaper)