I forrige uke ble det klart at en ordre på 150.000 elbiler verdt 100 milliarder svenske kroner hadde kommet inn til Nevs, som har overtatt de gamle Saab-fabrikkene i Sverige.
Avtalen innebærer at det skal produseres og lakkeres karosserier i Sverige, som så skal sendes til Nevs' kinesiske fabrikk for montering. Bilene skal så leveres til Panda New Energy i Kina, som skal lease ut kjøretøyene.
Dette er naturligvis gode nyheter for Trollhättan, byen som ble hardt rammet av Saab-konkursen. Det kan ligge an til at det blir en rekke nye arbeidsplasser der.
Har de bestilt biler av seg selv?
Nå er det imidlertid sådd tvil om hvor reell denne avtalen er, og troverdigheten til ledelsen i Nevs. I Dagens Industri hevder kommentator Håkan Matson at det «ville være helt utrolig, men kanskje ikke usannsynlig, at Nevs-eieren Kai Johan Jiang har bestilt biler av seg selv».
Bakgrunnen er at han syns avtalen virker for god til å være sann. Han påpeker at Saab i 2006 solgte 132.000 biler, og hadde en omsetning på 24 milliarder svenske kroner. At Nevs nå skal levere 150.000 biler til fire ganger så inntekt, frembringer tvil hos Matson.
Bedriften finnes ikke på adressen
I tillegg har Sveriges Radio gjort sine egne undersøkelser. De oppsøkte selskapsadressen til Panda New Energy i Beijing, hvor det viser seg å ikke finnes noen bedrift i det hele tatt.
Adressen selskapet har oppgitt i foretaksregisteret leder til en sovesal for mannlige fabrikkarbeidere. Rom 118, som Panda New Energy angivelig holder til i, finnes ikke, skriver Sveriges Radio.
Falske firma operer på adressen
En person ved adressen sier til Sveriges Radio at det ikke er uvanlig at falske firma opererer fra adressene, og at de opplever at folk kommer dit for å oppsøke foretak som ikke finnes der.
I en selskapspark hvor bedriften skal holde til, er Panda New Energy heller ikke registrert.
Panda New Energy ble ifølge Sveriges Radio registert i Yanqing utenfor Beijing 14. september i år, og godkjent 16. desember.
Altså dagen før avtalen med Nevs ble gjort kjent.
Føler seg trygge
Nevs hevder imidlertid at alt er på stell. I et intervju med radiokanalen P4 Väst, sier administrerende direktør Mattias Bergman at deres eiere har vært i dialog med Panda New Energy over en lang periode, og at de mener de har den finansielle styrken til å betale for seg.
Han peker også på at eieren er en velrenommert og troverdig forretningsmann med selskaper på børsen, som har eksistert en lengre periode. Bergman sier også at det kinesiske selskapet er under oppbygging, med en gradvis opptrapping frem mot 2020.
Overfor Dagens Industri forklarer Bergman at Nevs' kinesiske eiere naturlig nok har studert avtalen før den ble signert, og at Nevs føler det er en seriøs bedrift som har alle forutsetninger for å gjennomføre avtalen.
- Trosser virkningsgraden: Trosser virkningsgraden: Derfor produserer japanerne hydrogenbiler