Noryards bestrider kanselleringen og har håp om at kanselleringen trekkes tilbake.
BOA IMR er eid i fellesskap av BOA Offshore (66%) og Calexco s.a.r.l. (33%). Det skal være strid rundt finansieringen.
Dobbeltrolle
Calexco, som er eid av ukrainske Mykola Yevgeniyovych Kuzmenko, er også største aksjonær i Noryards. Kuzmenko sitter dermed på begge sider av bordet.
Konsernsjef Ivar K. Hanson i Noryards håper Kuzmenko og BOA blir enige om videre finansiering og opprettholder kontrakten.
Konsekvensene kan bli store. Ordreboka er for øvrig tom.
Les også: Skrogvinge øker rekkevidden med 850 nautiske mil
Ansatte og underleverandører
Noryards har satt i gang en prosess med ansatte. Det kan bli snakk om permitteringer i første omgang.
Dersom kanselleringen ikke trekkes innen tirsdag neste uke, må Noryards gå til sine underleverandører og kansellere bestillinger.
Les også: Ulstein har sjøsatt sitt største skip noensinne
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Avbestiller Trident-kran?
Det vil i så fall også gå ut over National Oilwell Varco (NOV). Kristiansand-selskapet har fått sin første kommersielle kontrakt på den revolusjonerende Trident-krana, spesiallaget for fibertau.
Konsernsjef Hanson i Noryards sier at verftet er i samtaler med rederier om bil- og passasjerferger (Ropax) og cruiseskip, deriblant Hurtigruten.
– Offshoremarkedet er dødt for tida, men vi har heldigvis flere bein å stå på. Vi er inne på flere interessante prosjekter innen passasjerferger og cruise, sier Hanson til TU.
Les også: Vards nye konseptskip kan være for ekstremt