- Vi har over tid vært kjent med at selskapet har hatt finansielle problemer etter betydelige tap i første halvår 2017. Styret i selskapet har tidligere søkt om restrukturering av gjelden (gjeldssanering) og torsdag ble det levert inn konkursbegjæring. Det vil ta noen uker før konkursbegjæringen eller søknaden om restrukturering/gjeldssanering blir avklart. Statens vegvesen har kontrakt med et arbeidsfellesskap av HAK og Vistal, og vi har foreløpig ikke fått melding om at en konkurs i det ene selskapet vil få konsekvenser for oppfyllelse av kontrakten, sier prosjektleder Kaare Ramberg i Statens vegvesen.
Til anleggsplassen i Tana er det kommet noen ståldeler som planlegges montert i nærmeste framtid. Det er nærmere to år igjen av byggetiden, så prosjektlederen håper og tror at det skal være mulig å åpne nybrua til avtalt tid høsten 2019.
- Sammen med kontraktspartene vurdere vi situasjonen, og i løpet av de neste en til to ukene regner vi med at det vil være mer avklart hva som blir utviklingen i saken, sier Kaare Ramberg. Det er engasjert advokat i Polen som bistår i situasjonen og det forhandles allerede med banker om overtakelse av stålet.