Modex heter systemet som skal løse logistiske utfordringer til havs.
Det flyttbare dekket øker lastekapasiteten på et forsyningsfartøy med inntil 25 prosent.
– Plassmangel er et generelt problem for supplyfartøy. Dette viser seg særlig ved lasting og lossing ved installasjonene til havs. Denne innovasjonen gir en større nytteverdi, sier designsjef Håvard Stave i Ulstein Design.
Flyttbart reservedekk
Modex står for «movable deck extender» og er rett og slett et ekstra lastedekk som kan kjøres fram og tilbake oppe på cargorailen til skipet.
For et plattformforsyningsfartøy (PSV) av typen Ulstein PX105 betyr Modex en økning av lastedekkarealet på 23,5 prosent (235 m²).
Ifølge Ulstein kan systemet etterinnstalleres på skip med kun moderat ombygging.
Tryggere
Et verdifullt tilleggsmoment er at Modex bidrar til tryggere redningsoperasjoner.
Både ved at lastedekket kan kjøres fram og gi en mer gunstig plassering av FRC (Fast Rescue Crafts), eller at den kan kjøres bakover slik at MOB(man over board)-båtene kan settes ut nær skipets oppdriftssenter.
Bredt samarbeid
Modex er utviklet av Ulstein Design og Evomec i samarbeid med Møreforskning i Molde. Dessuten har Remøy Shipping og StatoilHydro bidratt med sine erfaringer og påvirket resultatet.
– Samarbeidet belyste tema som førte til flere operasjonelle forbedringer enn først tenkt. Dette illustrerer hvor viktig det er å samhandle og utfordre hverandre for å oppnå synergier som er langt større enn det en enkelt aktør hadde oppnådd alene, sier visekonsernsjef Tore Ulstein i Ulsteinkonsernet i en pressemelding.