Eco Bygg ligger lavest med 17,632 millioner kroner. Den enste utfordreren er NCC som vil ha 19,985 millioner for jobben.
Det beskjedne antallet anbydere var ingen skuffelse for Vegvesenet. Ingen andre ba om konkurransegrunnlaget. Prisene var derimot skuffende. Man fryktet at de skulle bli høye, men ikke så høye.
- Vi blir nødt til å gå en ny runde for å se om vi kan finansiere brua, men jeg kan ikke skjønne annet enn at vi må bygge den slik den er prosjektert, sier byggeleder Nils Lysbakken i Region øst.
Gangbrua er en hengebru med bare ett tårn. Den krysser en lokalveg og en motorveg. Tårnet skal stå mellom de to vegene. Brua skiller seg fra andre hengebruer ved at gangbanen går i kurve, ved at bærekablene er forankret i gangbanen og ved at tårnet som er av stål, er skråttstilt. Dette er hovedårsaken til at prisene har blitt så høye. I dagens overopphetede marked er det vanskelig å få verkstedene til å levere stålprodukter utenom det vanlige.
Brua skal gi adkomst til Mailand videregående skole som er under bygging. Hvis det går som Vegvesenet håper, blir den klar til skolen åpnes ved begynnelsen av neste skoleår.