Konferansen som foregikk på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo denne uka, er Vegvesenets 38. brukonferanse - og interessen for faget har vært økende de siste årene.
Stor aktivitet
Den store deltakelsen handler om en generelt større interesse for bruer. Brudirektør i Vegdirektoratet, Børre Stensvold poengterer overfor veier24 at brukonstruksjoner ofte ligger på mellom 20 og 30 prosent av investeringsandel på moderne anlegg.
– Det bygges mange nye motorveianlegg, med kryssløsninger og underganger.
Enkelt sagt kan man si at når det bygges mye vei, så bygges det mange bruer.
Han peker på flere store prosjekter som snart skal realiseres, deriblant Holmenbrua langs riksvei 282 i Drammen. Dagens bru er fra 1964 og har nå vektbegrensninger på grunn av stor slitasje. Det er ventet at man setter i gang bygging av ny bru i 2020.
Også Nordøyveien i Møre og Romsdal med Lepsøybrua er et av de større prosjektene, som kan komme inn i Vegvesenets portefølje i tiden fremover. Denne brua blir 800 meter lang, og går fra Skjeltene på fastlandet over skipsleia til sjøfylling mot Lauka og Hestøya.
Vedlikeholdsetterslepet skal ned
Men det er ikke bare nye prosjekter som vil kreve arbeid og midler i året fremover. Det er et stort behov for vedlikehold på eksisterende bruer og ferjekaier.
Vegtilsynet har også gjennom flere rapporter dokumentert at Vegvesenet ikke har vært flinke nok til å inspisere, dokumentere og følge opp bruforvaltningen i henhold til eget regelverk.
– Derfor har vi gjennomgått bruforvaltningen, og der er det besluttet mange tiltak. Blant annet skal vi innen 2018 ha gjennomført inspeksjoner på samtlige bruer på riks- og fylkesveinettet i henhold til regelverket i løpet 2018, forteller Stensvold. Det betyr inspeksjon av 17 200 bruer og fergekaier.
Med et etterslep med en estimert kostnad på 15 milliarder kroner - fordelt på fem milliarder på riksveier og 10 milliarder på fylkesveier - er målet først og fremst å få redusert etterslepet.
Et av de største vedlikeholdsprosjektene som nå pågår, er opprustingen av Måløybrua i Sogn og Fjordane. Brua får såkalt «katodisk vern», noe som går ut på at løs og dårlig betong skal fjernes, før ny betong blir sprøytet på sammen med et nett av titan. Etterpå blir en svak likestrøm påført nettet, noe som danner en anode, slik at rustprosessen i armeringsstålet stopper opp.
Det er Consolvo som er entreprenør på denne jobben, og de vant kontrakten etter å ha levert et anbud på 70 millioner kroner. Arbeidet ble startet i vår, og vil pågå over en fireårsperiode, med stopp på vinteren.
BIM og grønt skifte i fergetrafikken
Modellbaserte prosjekter er på full fart inn i bransjen, og derfor har det vært stort fokus på dette under årets konferanse.
– Dette er vi allerede godt i gang med, men vi trenger å få med hele bransjen for å kunne ta ut hele potensialet. Både når det gjelder prosjektering og ute på byggeplasser, slår brudirektøren fast.
Et annet stort framtidsprosjekt dreier seg rundt fergetrafikken. Den første el-fergen ble satt i drift i 2015, og ambisjonen er at man i 2022 skal ha 70 el-ferger i drift på norske samband.
– For å få dette til, må vi også lage nye regler, og bygge om fergekaiene, og det er klart at det er en stor og krevende jobb.
LES OGSÅ: Statens vegvesen og Nye Veier slakter plan om ny E8 i Troms