INDUSTRI

Slakter norsk jagerflyalternativ

NORSK?: Muligheten for at Norge kjøper amerikanske kampfly om ti år øker i og med at Lockheed Martin nå viser sterkere interesse for norsk-amerikansk industrisamarbeid.
NORSK?: Muligheten for at Norge kjøper amerikanske kampfly om ti år øker i og med at Lockheed Martin nå viser sterkere interesse for norsk-amerikansk industrisamarbeid. Bilde: LOCKHEED MARTIN
Stein Jarle Olsen
12. sep. 2008 - 13:07

Det er F-16-ingeniør Pierre M. Sprey og sikkerhetsrådgiver Winslow T. Wheeler som kommer med kritikken i siste utgave av det amerikanske tidsskriftet Jane’s Defence Weekly, skriver Klassekampen.

Les også:

- Utilstrekkelig

De mener det amerikanske forsvarsdepartements lovnader om F-35 Lightning II Joint Strike Fighter, som er et av alternativene i den norske jagerflydebatten, er utilstrekkelige. Feilene er blant annet disse:



  • Flyet er overvektig, og har utilstrekkelig drivkraft.
  • Det har et altfor lite vingespenn, med sine 43 kvadratmeter. Det gjør flyet vanskelig å manøvrere.
  • To bomber på to tonn hver er altfor liten kapasitet til å kalle F-35 et ordentlig bombefly.
  • Ubrukelig som støtte til bakkestyrker. For raskt til å se bombemål og for svakt til å tåle skyts fra bakken.
  • Aldeles ikke usynlig på radarer. Til det er stealth-egenskapene for dårlige.

Les også:

Ikke billig

Kritikken, som kom i form av en kronikk, kommer som følge av at amerikanske politikere og flyvåpensjefer mener F-35 vil være den optimale løsningen for USAs flyvåpen, i tillegg til at det skal være billig.



Sprey og Wheeler skriver at F-35 ser ut til å bli mye dyrere enn planlagt. De mener Pentagon har lagt opp til altfor lite testing av flyet, i den hensikt å få produksjonen i gang så kjapt som mulig. Prisen ser ut til å kunne bli hele 122 millioner dollar per fly. Det vil også kunne føre til dyrere fly for et eventuelt norsk kjøp.

Les også: Fjerde JSF ferdig

Stor motor

Forsvarsanalytiker John Berg sier dette om stealth-egenskapene til flyet:



- JSF er ikke stealthy sett fra alle vinkler. Sett bakfra er det antakeligvis mindre stealthy enn den svenske konkurrenten Gripen. Det kommer av at den har så mye større motor, og motorutblåsningen er veldig synlig.

Klare begrensninger

Han mener Sprey og Wheeler har rett i mye av kritikken, men at de tar feil når det gjelder at flyet er for tungt og ikke har sterk nok motor. Når det gjelder F-35 og Norges behov, sier han:



- F-35 har klare begrensninger i jagerflyrollen. Vi trenger et jagerfly i nordområdene, både i fred og i krig. F-35 har ikke fart, akselerasjon og manøvreringsevne i store hastigheter. Det må et jagerfly ha i nordområdene.

Les også: Boeing melder seg på i jagerflykampen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.