– De sier de har brukt mer penger på vei av hensyn til næringsliv og finanskrisetiltak. Men i forhold til sine forgjengere har jo alle regjeringer brukt mer penger. Spørsmålet er om vi har fått mer vei. Og det har vi ikke, sier Høyres Øyvind Halleraker til Aftenposten.
Statistikk
Høyre og FrP viser til statistikk som sier at Bondevik II-regjeringen bygget flere kilometer vei enn Stoltenberg, Navarsete og resten av dagens regjering.
De mener Stoltenberg og Navarsete bløffet stort da de for nøyaktig ett år siden lovet å ruste opp veier og bygge jernbane "i et omfang nasjonen aldri har sett maken til".
– Takket være en formidabel kostnadsøkning har vi fått mindre vei for pengene. Å bygge 1,2 mil motorvei i året, som er ambisjonsnivået for de neste fire årene, kan neppe sies å være veldig ambisiøst, sier Halleraker til avisen.
– Vesentlig høyere nivå
Statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet mener angrepet fra opposisjonen er urimelig.
– De kan ikke snakke seg bort fra at denne regjeringen gjør vesentlig mer enn forgjengerne på vei. Vi ligger på et vesentlig høyere nivå, både når det gjelder vedlikehold og bygging av ny vei, sier han, og peker på at regjeringen blant annet har bygget veldig dyre veianlegg, som firefelts flere steder og senketunnel under Bjørvika.
Har ingen tall
Vegvesenets blad Vegen og vi har sett på veimyndighetenes egne statistikker, og konstaterer at det i 1993, like før OL, var 1800 kilometer ny vei under bygging i Norge. I 2008 var det bare 627 kilometer under bygging.
Vegdirektoratets utbyggingsdirektør Lars Aksnes vet ikke selv hvor mange kilometer vei som bygges for de 7,13 bevilgede milliardene i år.
– Vi rapporterer hvor mange kilometer vei vi åpner, men har ikke tall for hvor mye som bygges. Vi har heller ikke slike tall bare for riksveinettet, sier han.