God slepebåtberedskap og losens lokalkjennskap hindret et alvorlig uhell da kabelfartøyet Nexans Skagerrak fikk motorproblemer ved Kristiansand lørdag.
Viktig beredskap
Det 106 meter lange, 32 meter brede og 7.382 bruttotonn tunge spesialfartøyet for legging av kabler til sjøs var på vei ut fra Kristiansand da det mistet framdriften i en såkalt blackout, opplyser losoldermann Geir Henning Eikeland i Kystverket til NTB. Fra skipets blackout til slepebåten BB Connector var på plass, tok det kun åtte minutter. Dermed ble et sammenstøt med land avverget.
– Kombinasjonen av slepebåtberedskap og losens lokalkjennskap hindret et mer alvorlig uhell. Kapteinen på kabelleggingsfartøyet ga uttrykk for at losen om bord gjorde at situasjonen ble håndtert mye bedre enn hvis han selv skulle gjort det, sier Eikeland.
Imponert driftssjef
Siden skipet hadde relativt lav hastighet, ville konsekvensene ikke vært katastrofale, understreker losoldermannen.
– Konsekvensene ville ikke blitt fryktelig alvorlige, men det kunne blitt skader på skip, og også utslipp, sier han.
Omtrent i det taubåten kom fram, fikk også Nexans Skagerrak start på motorene.
Driftssjef Thomas Granfeldt i Kristiansand havn er imponert over den raske redningsaksjonen.
– Vanlig responstid er 15 minutter. Nå gikk det på åtte minutter. Det er fabelaktig, sier Granfeldt til Fædrelandsvennens nettutgave. (©NTB)