Forberedelsene av slepet av et P-hus begynte grytidlig i Fredrikstad i dag.
Tre timer forsinket kom slepet i gang av det som skal bli et stort P-hus i Oslo. Det er det første av totalt tre elementer som i nå er på vei inn Oslofjorden.
Bunnfast
P-huset skal stå på Tjuvholmen i Oslo der en ny bydel ved sjøkanten tar form.
P-huset er på 22.000 tonn og skal senkes og forankres på havbunnen. Der skal 600 biler kunne parkeres tørt når alle de tre betongkassene kobles sammen i mai/juni neste år.
P-huset bukseres av fire slepebåter og overvåkes av en politibåt. Slepet skal ankomme Oslo på onsdag.
Dimensjoner
Ferdig montert vil det undersjøiske P-huset gi 21 000 m 2 tomteareal, til det går det med 45 000 m 3 betong og 13 000 tonn armeringsstål.
Til sammen gir dette 30 000 m2 parkeringshus med plass til 800 biler. På toppen av P-huset skal Skanska bygge tusener av kvadratmeter boliger og næringslokaler.
Første gang
Det er totalt tre ”kasser” som er bygget ved gamle Fredrikstad Mekaniske Verksted.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det har aldri tidligere blitt bygget et parkeringshus på tilsvarende måte. Vi utnytter kjent teknologi til ny anvendelse på en unik måte, skriver Skanska i en pressemelding.
Tunnel-erfaring
Prosjektet bygger på erfaringer Skanska har gjort i forbindelse med den pågående byggingen av senketunnelen i Bjørvika og marine betongkonstruksjoner selskapet har bygget tidligere.
Se animasjon:
Rundt 180 personer har på det meste jobbet med å bygge parkeringshuset. De tre betongelementene ser ut som store badekar eller kasser. Veggene i kassene er 50 cm tjukke. Betongen som er brukt er prosjektert til å vare i 300 år.