Volkswagen skal i disse dager vise frem sin mobile hurtigladestasjon. Denne skal kunne plasseres ut overalt hvor det er behov, og kan lade inntil 15 elbiler uten å være koblet til strømforsyning.
Om ladestasjonen er koblet til strømnettet, og forsynes med en effekt på minst 30 kilowatt, vil den kunne fungere som en permanent hurtiglader, skriver selskapet i en pressemelding.
Det hele er i praksis et flyttbart batteri med en kapasitet på 360 kilowattimer.
Løsningen skal settes i drift som pilot i Wolfsburg i løpet av første halvår. Neste år skal den tas i bruk der det er behov for en løsning som dette.
- 2019-elbilene: Disse elbilene vil du kunne sette deg på venteliste for i år
Kan være permanent lader
Det er flere grunner til å gå for en løsning som dette. Om det er midlertidig behov for ladeinfrastruktur i forbindelse med et arrangement for eksempel. Eller om det er behov for hurtiglading et sted hvor distribusjonsnettet ikke er dimensjonert for det.
![Volvo Cars Tech Fund investerer i Freewire, som lager ladeløsningen Mobi. <i>Foto: Volvo Cars</i>](https://images.gfx.no/290x/2356/2356733/240057_Volvo_Cars_Tech_Fund_invests_in_electric_car_charging_company_FreeWire.jpg)
Konseptet er ikke unikt for Volkswagen, da flere lignende konsepter har blitt vist tidligere. I høst ble det for eksempel klart at Volvo investerte i et amerikansk selskap som lager en slik løsning, kalt Freewire.
Volkswagens batteri kan imidlertid by på høyere effekter. Mens Freewire i dag kan levere 50 kilowatt, og i fremtiden planlegger 120 kilowatt, er Volkswagens løsning dimensjonert for å levere 100 kilowatt fra første dag.
Kapasiteten på Freewire er inntil 80 kilowattimer, altså mindre enn en firedel av Volkswagens løsning.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Lagrer fornybar energi
![Løsningen er stor og tung, og må leveres med kranbil eller lignende. <i>Illustrasjon: Volkswagen AG</i>](https://images.gfx.no/290x/2379/2379385/DB2018AL02324_large.jpg)
Volkswagen har designet den med tanke på at den skal kunne være tilgjengelig i ladekart, uansett hvor den er plassert. De mener også at dette er den beste løsningen med tanke på ta i bruk fornybar energi. For den kan tross alt settes oss i forbindelse med solceller eller vindturbiner, og fungere som et lager for energi som ikke brukes når den produseres.
Løsningen bygger på samme batteripakke som brukes i Volkswagen-gruppens MEB-plattform for elbiler, noe som ifølge pressemeldingen skal sikre fleksibilitet.
Dette gjør det også mulig å ta i bruk batterier fra slike biler i løsningen i fremtiden, når de hentes ut av biler igjen. Dermed ønsker de å løse både strategisk plassering av ladestasjoner og gjenbruk av batterier med samme løsning.
Det skal være mulig å lade annet utstyr via vekselstrøm her også. Stasjonen kommer i produksjon i 2020.
- Les også: Nå er Nissan Leaf et mobilt kraftverk