Los Angeles (TU): Av alle produkter Microsoft har under utvikling (som vi vet om), enten det er programvare eller maskinvare, er HoloLens kanskje det mest visjonære.
Les også: TU lanserer egen virtual reality-seksjon
Utvidet virkelighet
La oss presisere: HoloLens er et headsett som viser såkalt utvidet virkelighet, eller det Microsoft kaller for hologrammer. Dette er ikke det samme som virtuell virkelighet av typen Oculus Rift eller Project Morpheus, der brukeren blir helt isolert fra omverdenen og blir helt oppslukt i spillet.
HoloLens projiserer datagenerert innhold over faktisk virkelighet vi ser rundt oss, og dette innholdet kan befinne seg på konkrete fysiske flater som bord eller gulv.
Det som er interessant er at da HoloLens ble vist frem for første gang i januar i år, fikk pressen sett bilder av hvordan det ferdige produktet vil se ut, men de journalistene som fikk faktisk teste enheten, måtte forholde seg til en svært uferdig prototype.
Dermed var det fort gjort å anta at HoloLens var svært langt unna lansering. Kom det egentlig til å se like stilig ut som på pressebildene?
Nå, et halvt år senere, har vi kommet overraskende mye lenger. Som en av de svært få norske publikasjonene har Teknisk Ukeblad fått teste HoloLens under spillmessen E3, og enheten vi hadde på hodet er, om ikke annet, noe av det kuleste og mest futuristiske vi har prøvd.
Tradisjonelle VR-headsett kan jo også se stilige ut (Sony har uten tvil gjort sin Morpheus ganske så sexy), men uansett hvordan man vrir og vender på det er det en boks man har foran ansiktet, som er festet med kabel, som trenger et kamera for å fungere, og som ikke fremstår som noe nevneverdig sosialt.
Les også: Vi testet de nye virtual reality-enhetene og ble frelst. Nesten
På egne bein
HoloLens er noe helt annet. Det er et bånd plassert over hodet, med glass som dekker øyene. Den er helt frittstående, ingen kabler, ingen andre forbindelser til omverdenen.
Før vi diskuterer bruksopplevelsen er det verdt å nevne demoen Microsoft kjørte på sin pressekonferanse i forkant av E3-messen.
Der kunne vi se en HoloLens-bruker spille Minecraft, og dette gjorde man ved bevegelser og stemmekommandoer. Man kunne se Minecraft-verdenen på et bord, og spilleren kunne fysisk gå rundt denne, se fra forskjellige vinkler, til og med overvære elementer som vanligvis ikke ville vært synlige.
Samtidig stod en annen person ved siden av med en Surface-maskin, og deltok i det samme spillet fra en annen plattform. Begge de kunne da altså samarbeide om å utforske den samme verdenen, den ene på en tradisjonell måte, den andre med HoloLens.
LYNTEST: Samsung Gear VR: Verden blir mye morsommere med disse brillene
Vanskelig oppsett
Det var vanskelig å ikke bli imponert over demonstrasjonen - Microsoft viste virkelig frem HoloLens fra sin beste side.
Spenningen var derfor stor når undertegnede endelig skulle få prøve maskinvaren selv. Den ble ikke mindre da vi måtte forholde oss til en del logistikk-utfordringer som ødela stemningen litt - men slikt er en del av hverdagen på enorme spillmesser.
Det første poenget vi merket oss er at oppsettet av HoloLens kan fremstå som klønete. Før vi fikk ta på oss headsettet måtte noen Microsoft-ansatte nemlig måle avstanden mellom øyene. Deretter fikk vi utdelt et passende eksemplar. La oss bare håpe at dette ikke er noe man må gjennom når man pakker opp HoloLens hjemme.
Det å få på seg brillene er helt uproblematisk, det er tross alt bare en ring man har over hodet (det finnes også et ekstra bånd man kan plassere over pannen for mer stabilitet). Et hjul på baksiden brukes til å stramme inn enheten, en løsning ganske identisk til Project Morpheus.
Og da er vi i gang. Demoen vi får være en del av er en introduksjon til en runde med flerspillermodusen i spillet Halo 5. Den er ment til å sette oss i riktig stemning, og samtidig vise potensialet til HoloLens.
Les også: Spill-legenden til TU: Disse tre teknologitrendene bør du følge med på
Nesten full innlevelse
Det er unektelig kult. Det første vi ser er veivisere på skjermen vi har foran øyene. Det er meningen vi skal følge disse gjennom en relativt lang korridor Microsoft har bygd på standen sin.
Vi tar en del skritt fremover og blir bedt om å svinge til venstre via en pil som dukker opp på skjermen. Samtidig har vi full oversikt over hvor vi befinner oss i virkeligheten. Det er en veldig stilig effekt.
Smalt synsfelt
Deretter blir vi bedt om å se ut gjennom et vindu. I virkeligheten er vinduet bare en svart firkant, men vi kan se soldater som forbereder seg til kamp, romskip og våpen som blir lastet. Og det er ikke bare et flatt bilde - vi kan se litt oppover og nedover og perspektivet tilpasser seg hele tiden.
Men det er også da vi legger merke til den største begrensningen til HoloLens - synsfeltet er rett og slett svært smalt. Flaten som viser hologrammene er liten. Det føles som å ha en liten skjerm i midten av de ellers gjennomsiktige brillene. Det ødelegger dessverre mye av illusjonen.
Neste punkt er en briefing, der vi får presentert et kart over oppdraget i spillet, og detaljer om fiendene, våpen og andre elementer.
Kartet finnes selvsagt ikke i virkeligheten, det er plassert over et bord og vi kan undersøke det ovenfra, se fra sidene, gå litt rundt bordet og titte nærmere på de mer skjulte detaljene.
Det er en skikkelig kul effekt. Det er bare at det smale synsfeltet igjen ødelegger for illusjonen, det er fort gjort å lene seg litt for langt i feil retning og miste hologrammet ute av synet.
I denne demonstrasjonsvideoen kan man se synsfeltet til HoloLens slik det fremstår i virkeligheten.
Vi kan ikke gjøre annet enn å håpe at synsfeltet blir forbedret innen offisiell lansering, men vi tviler - en av de ansvarlige for prosjektet, Kudo Tsunoda, nevnte i et intervju at man ikke skal forvente en betydelig forbedring.
Utover dette er det ingen tvil om at teknologien fungerer. Brillene er ikke vonde å ha på seg, de har all maskinvaren bygget inn (et annet spørsmål er dermed hvor lang levetid de har før de må lades) og det hele føles ekstremt futuristisk.
Det er fortsatt ikke klart når HoloLens vil lanseres eller hvor mye det vil koste, men det er tydelig at utviklingen går fremover, og at mye har skjedd siden bare januar i år.
Alt vi vet er at vi gleder oss til å prøve det igjen.
Les også: Norsk 360-video fikk 800.000 visninger på Youtube - se klippet