Tekniker Morten Olsson går inn i tunnelen – slik han gjør det hver dag før han starter en av verdens bratteste vann-berg-og-dal-baner.
Full sjekk
Hele den 320 meter lange skinnegangen må sjekkes. Med en helning på 50 grader og toppfart på 75 km/t kan det få alvorlige følger om noe eller noen skulle ha havnet i veien.
Olsson sikrer seg at ingen har hoppet over gjerdet eller kastet ting inn på banen. Han sjekker at det er akkurat passe med vann i oppbremsingsbassenget – for lite vann vil gi båten for høy fart, mens for mye vann vil gi en ubehagelig bråstopp.
Han kontrollerer sikkerhetsbøylene for løse deler, sjekker hjulene for slark og sprekker, kontrollerer friksjonsfeltet og bumpere på båten, sjekker drivkjeder og automatiske sikkerhetsbremser i heisen.
– Vi tenker hele tiden sikkerhet. Det er det som gjør at jeg kan sove godt om natta, sier Olsson, en av 13 teknisk ansatte på fornøyelsesparken Tusenfryd sør for Oslo.
Les også: Den store flyplassfiaskoen
Ingen alvorlige ulykker
Den økende sikkerheten ved tivolier og fornøyelsesparker er etter alt å dømme en av årsakene til at den ferske årsberetningen fra Park- og tivolitilsynet kan fortelle at det ikke var en eneste ulykke med alvorlig personskade i fjor.
Ulykkene i kategoriene for «mindre alvorlige personskader» og «småskader» skyldes svært sjelden tekniske feil.
De handler om tivoligjester som gjør ting de ikke burde gjort – eller som det heter om en de vanligste ulykkesårsakene i rapporten: «Mistet kontrollen på egen bevegelse».
Senioringeniør og tilsynsmann Per Ole Bjørklund sjekket over 300 installasjoner i 2012, og mener at tilstanden ved tivoliene er god. Særlig ved de omreisende tivoliene har det skjedd en sikkerhetsrevolusjon.
De ambulerende tivoliene er i dag med på den omfattende erfarings- og kunnskapsutvekslingen i fornøyelsesbransjen.
– Før var det stor forskjell i sikkerhet mellom omreisende tivolier og faste fornøyelsesparker som Tusenfryd. Bransjen har nå skjønt at den ikke har råd til ulykker. Noe annet ville vært å skyte seg i foten, sier Bjørklund, som denne dagen sjekker tilstanden på berg-og-dalbanen Supersplash som tekniker Morten Olsson har ansvar for.
Les også: Derfor blir værmeldingene feil
Skjerper stadig sikkerheten
Et solid drivkjede drar farkosten med vikinghode oppover den bratte bakken til toppen av banen og det første droppet på Supersplash.
Skulle det enorme kjedet mot all formodning ryke, slår flere mothaker, på fagspråket kalt «Glide Fingers», under båten inn for å hindre at båten raser bakover. Andre deler på innretningen sjekkes med ultralyd, og alle kritiske deler byttes med jevne mellomrom.
– Vi må tenke risikoredusering hele veien. Tida jobber jo mot oss – statistisk sett skal det jo før eller siden skje noe, så lista må hele tiden settes opp, sier direktør Bjørn Håvard Sollie i Tusenfryd.
Det har vært få alvorlige ulykker i parkens 25 år lange historie. Den verste var da en rullestolbruker skled ut av attraksjonen Roll-Over i 2005.
Park- og tivolitilsynet konkluderte med at sikkerhetsbøylen var i lås, men at mannen satt i en spesiell stilling grunnet sitt handikapp. Dette førte til at han skled ut, falt fem meter og fikk bruddskader i hode og rygg.
I 2002 slapp de små passasjerene unna uten skader da en av armene på barnekarusellen Småflyene falt ned. En defekt låsemutter gjorde at skråstaget som holdt armen oppe løsnet.
Først ble det innført doble muttere og hyppigere inspeksjoner. Begge karusellene er nå fjernet fra parken.
– Vi gjør oss erfaringer underveis, og det er hele tiden en utvikling i sikkerheten, understreker Sollie, som selv er ingeniør og har gått gradene fra å være sesongansatt til å bli teknisk sjef til nå å være direktør for hele parken.
TEST: Nordens beste vitensentre
680 pålegg
Dagene før 17. mai er blant senioringeniørene i Park- og tivolitilsynet kjent som «helvetesuka».
Per Ole Bjørklund og fire andre inspektører turnerer Østlandet for å rekke over flest mulig installasjoner i det som er høysesongen for folkelige fornøyelser. Mange av de utenlandske tivoliene er innom Norge bare akkurat nå.
I 2012 gjennomførte tre inspektører tilsyn på i alt 662 karuseller, berg- og dalbaner, hoppeslott, vannrutsjebaner og gokartbaner i fjor. De skrev ut 680 pålegg.
De fleste manglene er av mindre alvorlig art, ifølge Bjørklund. En og annen spiker som stikker opp her og der, slitt eller manglende sikkerhetsbelter i småkaruseller, et sperretau som ikke er på riktig sted.
Park- og tivolitilsynet skal også tilse at de som driver innretningene har et godt fungerende internkontrollsystem med hensiktsmessige rutiner for sikker drift og vedlikehold.
19 eiere av innretninger fikk i fjor pålegg om stans på sikkerhetsmessig grunnlag. Årsaken var manglende tilbakemelding om at pålegg var utført.
Kritisk i Magasuget
Iblant er det mer alvorlig. Særlig når attraksjonene begynner å nærme seg alderdommen etter 20 til 30 år kan det oppstå det Bjørklund kaller «utmattelsesskader».
Som på den legendariske vannrutsjebanen Magasuget i Sommerland i Bø i fjor.
– Vi avdekket råte i limtrebjelkene som holder konstruksjonen oppe, sier Bjørklund.
En av skjøtene i sklia hadde fått en sprekk på 10–20 millimeter på grunn av frostsprengning. Sprekken ble reparert og ble holdt under konstant dokumentert pålagt overvåkning hele fjorsesongen.
– Det var kritisk, og kunne ført til at noen kunne blitt flådd på ryggen, påpeker Bjørklund.
Bjelkene ble pålagt skiftet foran årets sesong, og Magasuget vil framstå i ny drakt fra åpningsdagen.
Les også:
Bergen får verdens høyeste trebygg