– Det er helt nytt at det fremlegges tegninger og illustrasjoner på en så åpen, lett tilgjengelig og hyppig måte som vi gjør nå, flere måneder før formell høring. Dette gjør vi fordi vi ønsker gode innspill og tilbakemeldinger som kan gi forbedrede løsninger. Vi opplever god respons på åpenheten i prosjektet, sier utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier.
De nye skissene viser dagens status for det som etter hvert skal ende opp i en reguleringsplan for E6-strekningen Roterud-Storhove.
– Den digitale medvirkningsportalen gir oss mulighet til å praktisere full åpenhet på en mye bedre måte enn tidligere. Nå har vi lagt ut alternativene som vi jobber med pr. i dag for de tre kryssalternativene på Vingrom, passeringen av Lågen, kryssløsningen i Øyresvika og to av alternativene for E6-kryss på Storhove, sier Moshagen.
Volkswagen under sterkt press – vurderer å stenge fabrikker i Tyskland
Reguleringsplan på nyåret
Den offisielle høringsperioden og forslag til reguleringsplan for E6 Roterud-Storhove kommer først på nyåret. Da skal det også arrangeres flere informasjonsmøter.
– For å få fram et best mulig veiprosjekt ønsker vi allerede nå å få inn så mange innspill som mulig basert på de foreløpige skissene som nå er publisert i medvirkningsportalen på vårt nettsted. Aktiv medvirkning er viktig for å få fram et best mulig veiprosjekt, sier Moshagen.
Delstrekningen Roterud-Storhove er en del av Nye Veiers utbygging av E6 Moelv-Øyer. Prosjektet består totalt av cirka 36 kilometer vei i dagen, rundt seks kilometer tunnel delt på to tunneler, ny bru over Lågen på omkring 700 meter og ny bru over Mjøsa på cirka 1600 meter. Hele strekningen blir på rundt 43 kilometer og veien skal bygges som firefelts motorvei med 110 km/t.
Fraktprisene i oppdrettsnæringen eksploderer etter togulykken