Fakta om prosjektet:
Bjørvikatunnelen består av seks betongelementer, 112,5 meter lange med bredde fra 28 til 41 meter. I tillegg blir det tunneler i grunn på hver side.
Hvert element er satt sammen av 5 seksjoner koblet sammen med dilatasjonsfuger med innstøpt gummipakning. Det er brukt 65.000m 3 betong til å støpe de 1 til 1,4 meter tjukke elementene.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Toppen av tunnelen vil ligge fra åtte til 11 meter under middelvannstand. 675.000 m 3 masse er gravd ut, halvparten var forurenset.
841 offeranoder av aluminium, sink og indium, til sammen 152 tonn, skal sikre mot korrosjon. Offeranodene er dimensjonert for å stå i hundre år. Det er forberedt for å bruke påtrykt strøm som gir katodisk beskyttelse når anodene er brukt opp.
Tunnelen får en kapasitet på 90.000 biler/døgn. Pris for sjødelen av hele Bjørvika-utbyggingen: 986 millioner kroner
I tillegg til senketunnelen skal det bygges 12.500 meter vei. Ekebergtunnelen er utviklet med nye av- og påkjøringer. Mellom disse og hovedtunnelen kommer den nye Grønlitunnelen på tvers. Dermed blir det tunnel i tre plan i Ekebergåsen.
Hele prosjektet skal koste 4,6 mrd. kroner. Det er Vegvesenets største enkeltprosjekt noensinne, målt både i kroner og kompleksitet. Byggearbeidene startet i august 2005 og hele prosjektet skal åpnes i juli 2010.