Fakta om prosjektet:
Bjørvikatunnelen består av seks betongelementer, 112,5 meter lange med bredde fra 28 til 41 meter. I tillegg blir det tunneler i grunn på hver side.
Hvert element er satt sammen av 5 seksjoner koblet sammen med dilatasjonsfuger med innstøpt gummipakning. Det er brukt 65.000m 3 betong til å støpe de 1 til 1,4 meter tjukke elementene.
Toppen av tunnelen vil ligge fra åtte til 11 meter under middelvannstand. 675.000 m 3 masse er gravd ut, halvparten var forurenset.
841 offeranoder av aluminium, sink og indium, til sammen 152 tonn, skal sikre mot korrosjon. Offeranodene er dimensjonert for å stå i hundre år. Det er forberedt for å bruke påtrykt strøm som gir katodisk beskyttelse når anodene er brukt opp.
Tunnelen får en kapasitet på 90.000 biler/døgn. Pris for sjødelen av hele Bjørvika-utbyggingen: 986 millioner kroner
I tillegg til senketunnelen skal det bygges 12.500 meter vei. Ekebergtunnelen er utviklet med nye av- og påkjøringer. Mellom disse og hovedtunnelen kommer den nye Grønlitunnelen på tvers. Dermed blir det tunnel i tre plan i Ekebergåsen.
Hele prosjektet skal koste 4,6 mrd. kroner. Det er Vegvesenets største enkeltprosjekt noensinne, målt både i kroner og kompleksitet. Byggearbeidene startet i august 2005 og hele prosjektet skal åpnes i juli 2010.