En bil holdt på med betongsprøyting der brannen startet fredag, og politiet ønsker den ut av tunnelen for å gjøre undersøkelser.
– Først må vi planlegge hvordan vi skal få bilen ut på en måte som er trygg for de som skal gjøre den jobben. Vi må ha en gjennomgang av elektroinstallasjonene og ventilasjonen, bruke vann for å binde støvpartikler og demontere hvelvet over bilen før vi kan få den ut, sier sier prosjektleder Marianne Nærø i Møre og Romsdal fylkeskommune.
– Så må vi undersøke tunnelen grundig for å finne ut hvor store skader det er og hvilke konsekvenser det får. Sikkerheten til de som jobber i tunnelen vil hele tiden være det som avgjør fremdriften, sier hun.
Haramsfjordtunnelen er ferdig sprengt fra Austnes, og det var under arbeid med vann- og frostsikringen av tunnelen at det begynte å brenne fredag 8. januar.
Hendelsen blir fulgt opp i forhold retningslinjene for helse, miljø og sikkerhet til Møre og Romsdal fylkeskommune og Skanska, og det er satt i gang intern gransking.