Det var NCC Constructions som i sin tid vant kontrakten om å drive og bygge den nesten en mil lange tunnelen.
Prislappen var på voksne 1.017 millarder 2014-kroner, og anbudet var lavest av seks innsendte. Dyrest var Lenohard Nilsen & Sønner som ville ha 1.320 milliarder kroner for jobben.
Nå som tunnelen nå er ferdig bygget, starter jobben med å få på plass alle elektriske installasjoner. Statens vegvesen fikk inn ti tilbud da denne jobben ble utlyst i fjor. Lavest var et arbeidsfellesskap mellom NLI Elektrosystemer og Langset Energy, som ga et tilbud på 88,2 millioner kroner.
Vegvesenet valgte imidlertid å inngå kontrakt med Aventi Installasjon, som forlangte 93,9 millioner kroner for jobben. Det dyreste tilbudet kom fra BMO Elektro som regnet seg frem til 137,8 millioner kroner.
Elektroarbeidet skal være ferdig innen 17. desember neste år.
LES OGSÅ: Denne filmen om «Fergefri E39» er sett nesten fire millioner ganger