BYGG

Slik skal de gjøre det nedslitte industriområdet til en digital fremtidsby

Et nedslitt og tungt forurenset industriområde i Tyskland skal etter 150 års produksjon av symaskiner omdannes til en ny og moderne bydel.

Bydelen Pfaff skal bli et virkelighetens laboratorium med bevarte industribygg der erfaringer skal samles og analyseres i år. Håpet er å trekke forskere fra hele verden.Modellen viser hvordan området kan bli når det er ferdig utbygget, de røde byggene er gamle industribygg som er bevart.
Bydelen Pfaff skal bli et virkelighetens laboratorium med bevarte industribygg der erfaringer skal samles og analyseres i år. Håpet er å trekke forskere fra hele verden.Modellen viser hvordan området kan bli når det er ferdig utbygget, de røde byggene er gamle industribygg som er bevart. Illustrasjon: Fraunhofer ISE
25. nov. 2018 - 05:00

TYSKLAND: Prosjektet har fått 230 millioner kroner i støtte fra tyske myndigheter og skal bli et Leuchtturm – et fyrtårn – for integrert planlegging og bygging av klimanøytrale bydeler.

Hoveddammen ved Kjelavatn, som var ferdig i 1961.
Les også

Dambyggerne på Haukelifjell kappløper med vinteren

Det gamle industriområdet er kalt «EnStadt:Pfaff», der «En» står for energieffektiv og «Stadt» er tysk for by. «EnStadt:Pfaff» er et av seks prosjekter som har fått støtte fra det tyske Energi- og næringsdepartementet og fra Utdannings- og forskningsdepartementet. Navnet stammer fra symaskinprodusenten Pfaff, som gikk konkurs i 1999 (se faktaboks).

Vis mer

Det er langt opp til tung forskningsinnsats, og flertallet av de ni deltakerne i EnStadt:Pfaff er fra akademia. Den vitenskapelige ledelsen av prosjektet er gitt til «Fraunhofer ISE» i Freiburg. ISE står for «Institut für Solare Energiesysteme». Andre forskningsinstitusjoner som deltar er Fraunhofer-Institut für Experimentelles Software Engineering, Høyskolen i Trier, Høyskolen i Kaiserslautern og Høyskolen Fresenius in Idstein. I tillegg er kommunen Kaiserslautern med, samt et par private aktører.

Simulering og psykologer

De første byggearbeidene vil ikke starte før til neste år. Det som nå står på programmet er utvikling av nye simuleringsverktøy for byplanleggere og arkitekter. I prosjektgruppen er det også med en gruppe psykologer.

– Vi skal utvikle mye teknologi, det vil føre til en rekke dingser og duppeditter. I slike prosjekter er det alltid en fare for at teknologene ikke får med seg brukerne. Det er viktig at vi leverer ikke bare teknologi og løsninger som virker, men også at brukerne faktisk tar det i bruk. Derfor har vi med psykologene, forteller Karin Schneider, ansvarlig for presse- og kommunikasjon ved Fraunhofer ISE.

Implenia/Stangeland har bygd bruer i to år i dette prosjektet, og nå er den viktige overgangen mellom bru og tunnel i ferd med å bli ferdig.
Les også

«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut

Kull-lager

EnStadt:Pfaff skal utvikles til hva tyskerne kaller et «Reallabor», et virkelighetens laboratorium. Schneider lover at de som skal bo og jobbe i bydelen ikke skal føle seg som forsøksdyr i en lab.

Dagens inngangsparti er ikke særlig innbydene. Snart ønsker Kaiserslautern at den nye bydelen Pfaff skal ønske velkommen med helt andre kvaliteter enn tidligere. Foto: Fraunhofer ISE <i>Foto:  Fraunhofer ISE</i>
Dagens inngangsparti er ikke særlig innbydene. Snart ønsker Kaiserslautern at den nye bydelen Pfaff skal ønske velkommen med helt andre kvaliteter enn tidligere. Foto: Fraunhofer ISE Foto:  Fraunhofer ISE

– Vi skal utvikle modeller for energibruk i fremtiden og skape en møteplass for forskere fra hele verden.

I tysk energipolitikk er uttrykket «Energiwende» sentralt. Det beskriver overgangen fra fossile brensler til fornybar energi. Et viktig forskningsfelt for EnStadt:Pfaff blir videreutvikling av solceller, forskerne skal se på hvordan de kan integreres i fasadene, eller lages med varierende farger uten at effekten blir redusert. I dag er solceller hektet på i ettertid, og ser også slik ut. Et annet viktig område er energilagring.

Flere av bygningen på industriområdet er vernet eller fredet i varierende grad. Et av disse er et sort kull-lager. Der ser forskerne for seg å beholde det som energilager, men da i ren form.

Verdens første skipstunnel kan være ferdig i 2030 dersom dagnes tidslinje følges. Skip på opptil 20.000 bruttotonn kan seile gjennom den 1,7 kilometer lange tunnelen.
Les også

Stad skipstunnel legges snart ut på anbud

– Hydrogen kan være aktuelt, vi skal også se på bedre og mer systematisk bruk av batterier, også i elbiler. Det er også stort potensial for utvikling av varmepumper, sier Schneider.

Så har Fraunhofer et spennende prosjekt der energi lagres i innkapslete parafinkuler. Målet med den forskningen er å utvikle materialer som kan lagre energi – kanskje blir de første prototypene av det som ennå er på laboratoriestadiet tatt i bruk i Kaiserslautern.

Denne saken stod først på trykk i papirutgaven av Teknisk Ukeblad fra 30. oktober (09/18).

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
Slik ser det ut i dag, slitent, forfallent og forlatt. I tillegg er grunnen sterkt forurenset. Nå jobber forskere og planleggere for å utvikle det gamle industriområdet til fremtidens byrom. <i>Foto:  Fraunhofer ISE</i>
Slik ser det ut i dag, slitent, forfallent og forlatt. I tillegg er grunnen sterkt forurenset. Nå jobber forskere og planleggere for å utvikle det gamle industriområdet til fremtidens byrom. Foto:  Fraunhofer ISE
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.