INDUSTRI

Slik skal det bli lettere å finne flyvrak i havet

Nye krav øker sannsynligheten for å lokalisere de svarte boksene.

Kartet viser de mulige rutene MH370 kan ha fløyet.
Kartet viser de mulige rutene MH370 kan ha fløyet. Bilde: HANDOUT
7. mai 2014 - 10:50

To måneder etter at Boeing 777-flyet MH370 forsvant, er vraket fortsatt ikke lokalisert.

foreslår den europeiske luftfartsmyndigheten Easa tiltak som skal øke sannsynligheten for å finne de såkalte «svarte boksene» ved framtidige hendelser.

Easa krever at boksene er i stand til å sende signaler tre ganger så lenge som i dag og på en frekvens med bedre rekkevidde.

90 dager

I de nye kravene til ferdsskrivere og taleregistratorer (FDR/CVR) kreves det at undervannssenderen skal være i stand til å gi lyd fra seg i minst 90 dager i motsetning til dagens krav som er 30 dager.

For fly som flyr over havområder kreves det dessuten bedre rekkevidde på undervannssenderen (ULD). Den skal sende signaler på frekvensen 8,8 kHz, i motsetning til 37,5 kHz.

Begge disse tiltakene ble anbefalt også av den franske flyhavarikommisjonen BEA i sin havarirapport etter AF447-ulykken.

Britisk helikopterskryt:  «Vi har bare en dødsulykke hvert tredje år»

20 timer opptak

I tillegg foreslår Easa at taleregistratoren minimum lagrer opptak av siste 20 timers drift, i stedet for dagens to, og at gamle opptakere basert på magnetbånd erstattes av solid state-minne.

I de foreslåtte endringene (NPA) fra i fjor, la Easa opp til 15 timers opptakskapasitet innen 2019. Industrien får et ekstra år på å øke minnekapasiteten, slik at dette vil trå i kraft fra 2020.

Men når det gjelder batterikapasiteten på undervannssenderen blir dette framskyndet med to år. Endringene fra i fjor la opp til 2020, men nå vil dette kreves fra 1. januar 2018 i stedet. Årsaken er MH370.

Les også: Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore

Styrker sikkerheten

– Den tragiske hendelsen med Malaysia Airlines MH370 viser oss at sikkerhet aldri kan tas for gitt, sier Easa-sjef Patrick Ky i forbindelse med forslagsfremleggelsen.

Han forventer at disse endringene vil bedre flysikkerheten gjennom å øke muligheten havarikommisjonene har til å sikre seg mest mulig informasjon etter en ulykke og kunne nøste opp hva som skjedde og hvorfor.

Det samme mener kommunikasjonsdirektør Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet:

– I lys av at man ennå ikke har funnet ut hva som skjedde med MH370, er dette etter vår oppfatning riktig vei å gå, sier Iversen.

Han påpeker at når forslagene er behandlet av EU-kommisjonen og blir felleseuropeisk regelvert, blir det også norsk regelverk.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også:

Slik trener Barentshavets redningsmenn

Her lager Airbus en askesky for å teste norsk teknologi

Så mye betyr én ekstra tomme for baken  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.