Et samarbeidløsning mellom Knight Architects, SAAHA AS, Degree of freedom og Asplan Viak vant kampen om den nye brubrua som skal bygges mellom Strømsø torg og Bragenes torg i Drammen.
Oppdraget får de etter en konkurranse der også to andre forslag ble vurdert.
Løsningen er en moderne buebru som skal krysse Drammenselva i en lett vertikal kurve. Den blir liggende på linje med den urbane aksen mellom kirken og stasjonen, og ifølge miljøet som står bak forslaget skal den være kraftfull og tydelig i sitt uttrykk, som samtidig gir et unikt, lett asymmetrisk oppriss.
Skal gi følelsen av urban promenade
Bruas rekkverk skal utføres som en rekke av vertikale flate stålelementer som fungerer som «sjalusier». Dette gir en høy grad av åpenhet på tvers av brua, men gir ifølge arkitektene samtidig følelse av ugjennomsiktig og sikkerhet for brukeren som ser langs brua.
Brua skal også utstyres med skreddersydde møbler som består av nøye anordnede benker, lysmaster, flaggstenger og vindbeskyttelse som skal gi følelsen av urban promenade. Materialvalgene skal bestå av en palett av holdbart treslag, visuell betong og matt rustfritt stål.
Nesten en halv milliard
Kostnaden på prosjektet er beregnet til 458 mill. kr, forutsatt av at Drammen kommune får momskompensasjon for byggekostnaden.
Bare 50 millioner kroner skilte de tre alternativene som var oppe til vurdering da kommunestyret i Drammen nylig behandlet saken.
Endelig avgjørelse i saken skjer i november, når kommunestyret skal vedta av økonomiplanen for 2019-22.
Men før arbeidet kan starte med den nye brua, må den gamle rives først. Hvordan trafikken skal løses i byggeperioden er ikke avklart, men at det blir en krevende periode for trafikkavviklingen i Drammen, er det ingen tvil om. Et av forslagene går på å etablere en midlertidig ferge for å ta hånd om syklende og gående som bruker brua i dag.
Den gamle er blitt 82 år
Dagens bru har stort omfang av armeringskorrosjon og betongskader på undersiden av brudekket, samt på bjelker og pilarer. De siste årene har oppsprekkingen og forvitringen på fundamentene økt i omfang, og kommunen har derfor vurdert det slik at det er bedre å bygge en ny bru framfor å reparere den gamle.
Bane NORs planlagte oppgradering av Drammen stasjon gjør at deler av bybrua uansett måtte byttes ut.
Bjelkebrua som i dag er i bruk, er 254 meter lang og er bygget av jernbetong lagt på betongpilarer. Den sto ferdig i 1936 . Den var dimensjonert til å leve i 50 år, men har altså stått i 82 år.
LES OGSÅ: Se hvem som skal prosjektere den mye omtalte gangbrua over Otra i Kristiansand
LES OGSÅ: Den verdenskjente arkitekten Renzo Piano skal tegne den nye Morandi-brua