Per Bergerud, administrerende direktør i Proffice, mener ærlighet er en forutsetning for å løse flokene.
Trå forsiktig
– Vær åpen og ærlig på egne følelser i Gode tider gir hardere arbeidsliv . Du kan ikke "arrestere" egne følelser. Deretter bør du be den du er i konflikt med om et forslag til løsning, sier han.
Les også: Slik jekker du opp lønna som nyansatt
Du kommer ingen vei hvis du selv ikke er villig til å inngå kompromisser. Men servilitet er heller ikke å anbefale, mener han.
– Vær løsningsorientert, men du bør ikke nødvendigvis legge deg helt flat, sier Bergerud.
Lasse Breen, forhandlingssjef i NITO, anbefaler ikke overraskende å være organisert i fagforening.
– Sørg for at du er organisert i din naturlige fagforening før du begynner. Hvis du føler at en konflikt er på trappene, bør du tidlig ta kontakt med fagforeningen. Be om råd, men vær ærlig i din framstilling av saken, sier Breen.
Kan megle
Olaf Bergesen var hodejeger i mange år, blant annet i Soler Search & Consulting og Orion Search International, er opptatt av konflikter som angår andre enn deg selv. Han mener nyansatte har en fordel når konflikter oppstår.
– Som nyansatt er du sjelden en del av foranledningen til konflikten. Du kan velge side eller du kan velge ikke å involvere deg. Mange går i fellen ved å følge lojalitetsprinsippet og følge dem de kjenner eller jobber tettest med, selv om disse objektivt sett ikke har rett i konflikten, sier han.
Han maner til forsiktighet.
– Du har fordelen av ikke å være emosjonelt involvert, og kan kanskje bidra til å megle mellom partene. Men husk at dette krever erfaring. Er du nyutdannet og har lite erfaring med konflikter, er nok det beste rådet å forsøke å ligge lavt og observere enn å stupe inn i konflikten, sier Bergesen.
Les også: Dette sier stillingsannonsene