ASFALT

Slik tenker Volvo at asfaltkomprimering skal skje i framtida

Selvkjørende vibrerende asfalttromler som kommuniserer med hverandre og styres fra en enhet. Volvo har presentert sin prototype av hvordan framtidas asfaltkomprimering vil bli.

Er det dette som blir fremtidens asfaltkomprimering med selvgående og separate asfalttromler?
Er det dette som blir fremtidens asfaltkomprimering med selvgående og separate asfalttromler? Foto: Volvo
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
30. sep. 2021 - 09:27

Det er på The Utility Expo i Louisville i Kentucky at Volvo letter på sløret og viser en fullt operativ fremtidsversjon av asfaltvalsene som de foreløpig har kalt CX01-konseptet.

CX01-konseptet bruker en vibrerende asfalttrommel delt i to halvdeler, som vi best kjenner som split-drumløsning.  Denne selvgående (autonome) trommelen holdes oppreist av et selvbalanserende kontrollsystem. Maskinen kan enten betjenes med fjernkontroll eller helt autonomt, og er utstyrt med både en dieselmotor og et batterisystem, noe som gjør den til en fleksibel elektrisk hybridløsning. Den kan kjøres i diesel-, hybrid- eller helelektriske moduser.

Redusert eksponering for vibrasjoner, støy, støv

Ved å redesigne asfaltvalsene, har Volvo  fjernet operatøren fra enheten - som reduserer eksponering for vibrasjoner, støy, støv og andre tilknyttede miljøforhold.  Samtidig åpner det for en autonom flåte som som kan jobbe sammen for å komprimere nylagte asfaltdekker.

Feltforsøk med en flåte av disse enhetene, viste at de, kunne jobbe sammen og kommunisere ikke bare mellom hver CX -enhet, men også til andre utstyr på stedet. Maskinene kunne kartlegge arbeidsplassen, rapportere om tilstanden på dekket - ting som tetthet, temperatur og passeringer - og bestemme når og hvor det skal komprimeres.

Mer effektiv og kostnadsbesparende

Volvos løsning for framtidig asfaltkomprimering betyr at valsesykluser kan effektiviseres, kostnader reduseres og kan gi mer smidige arbeidsmønstre, takket være maskinenes kompakte design og presise manøvrerbarhet.

Overfartmønster, vekt og antall tromler kan enkelt justeres for å matche bredden, tykkelsen og hastigheten på asfalteringsoperasjonen - og gir en komplett asfalteringsløsning for uansett jobb, fra lett infrastruktur til motorveibygging.

CX01 er utviklet for å kommunisere med Volvos eksisterende Co-Pilot-system slik at alt arbeid kan håndteres eksternt via et berøringsskjermgrensesnitt. I tillegg bruker den GPS -posisjonssporing for å dokumentere arbeidsoperasjonene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.