ELBIL

Slik tjener elbilene på å få et gir til

ZF Friedrichshafen vil skru klokken tilbake og utstyre alle elbiler med sin nye togirede automatkasse.

John Edgren, Nyteknik.se
2. aug. 2019 - 12:30

Togirede automatkasser som General Motors Powerglide lanserte i 1950 hører historien til - stort sett.

Blant unntakene finnes BMWs plug-in hybrid i8 hvor elmotoren er koblet til et 2-vekslet automatgir.

En parentes er Tesla som faktisk testet å sette inn to gir i bedriftens første Roadster-modell. Men girkassen viste seg å gi en del problemer, så Musk valgte til slutt å tilby el-bilistene ett gir. Og slik har det vært siden da.

Kundene som bruker batteridrevne kjøretøy, har ikke etterspurt flere gir. Men nå vil den tyske bildel-produsenten ZF Friedrichshafen at bilene skal utstyres med deres nye togirede automatkasse.

Bedriften har presentert en modell som er ment å skulle kombineres med kraftige elmotorer. Og det finnes noen fordeler i å skru klokken tilbake.

Easee har klaget på utformingen av den norske standarden NEK 400, som gjør at blant annet deres ladebokser må ha et ekstra jordfeilvern dersom elektriker skal kunne erklære samsvar med standarden.
Les også

Easee klaget på den norske ladestandarden. Nå gir de opp

«Løser konflikten med å være nødt til å velge»

Ifølge ZF innebærer et ekstra gir at elbilene får en bredere ytelse, uten at man må inngå kompromisser.

Mange modeller som produseres i større serier, har topphastigheter på rundt 200 km/t. Dette innebærer motorer med en størrelse som man sjelden har bruk for, og en høyere utveksling som kanskje ikke er ideell.

– Fram til i dag har bilprodusentene blitt tvunget til å velge mellom et høyt initialt dreiemoment og en høy toppfart når det gjelder elmotorer. Nå løser vi denne konflikten, og den nye kjøreopplevelsen kommer til å være sammenlignbar for både ytelse og for tyngre kjøretøy, sier sjefen for mobilitetsystemer, Bart Hellwig hos ZF til Greencar Reports.

Nå er blant andre Tesla, Ford, nykommeren Rivian og GM i gang med batteridrevne pickuper. For flere av modellene har produsentene allerede presentert solide trekk- og lastekapasiteter for disse bilene – samtidig som de hevder at de har sporty kjøreegenskaper.

ZF: Kan øke rekkevidden med fem prosent

Men kommer de til å kunne levere dette uten kompromisser? Et ekstra gir ville kunne hjelpe dem med å maksimere dreiemomentet ved lave hastigheter uten å ofre effektivitet.

På den andre siden finnes modellene med høy ytelse, som for eksempel Teslas Roadster. Med ytterligere ett gir ville biltypen kunne presse opp toppfarten enda et hakk.

I tillegg til dette regner ZF med at den nye girkassa deres kommer til å gi en økt effektivitet som betaler seg i form av fem prosent lengre rekkevidde ved kjøring på motorvei.

Denne artikkelen ble først publisert hos nyteknik.se.

Bildet viser en havobservatoriumkabel som ble satt ut i 2020. Nå er det klart at den ytre delen av havobservatoriet får batteridrevne noder.
Les også

Kabelmysteriet: Havsensorsystemet vil ikke få samme kapasitet som før

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.