INDUSTRISKIP

Slik utstyres de norske skipene for å takle nye gigant-vindmøller

Bare 10-11 fartøy i verden takler de nye gigantiske havvindmøllene. Snart sitter det norske selskapet på to av dem.

Større, tyngre, dypere: Slik skal Fred. Olsen Windcarriers installasjonsskip rustes til å installere havvindmøller i dypere sjø og takle den største havvindmøllen på markedet i dag.
Større, tyngre, dypere: Slik skal Fred. Olsen Windcarriers installasjonsskip rustes til å installere havvindmøller i dypere sjø og takle den største havvindmøllen på markedet i dag. Bilde: Fred. Olsen Windcarrier
15. jan. 2016 - 06:00

På relativt få år har vindkraft til havs gått fra å være en framtids-utopi til å bli en betydelig energikilde i vekst i Europa. Men det er ikke bare antall havvindparker som øker i europeiske farvann. Vindmøllene vokser i størrelse og effekt, og plasseres på stadig dypere vann.

Det utfordrer installasjonsselskap som lever av å montere vindmøllene langt ute til havs. Som norske Fred. Olsen Windcarrier: De stadig større vindturbinene er i ferd med å bli for krevende for selskapets to avanserte jackup-fartøy Brave Tern og Bold Tern, som har installert flere hundre havvindturbiner i europeiske farvann.

– Alle de store turbinprodusentene jobber med nye, store turbintyper. Det er slik markedet driver seg selv framover, kommer en med noe nytt, er det ikke lenge før de andre lanserer noe enda nyere, sier Even Larsen i Fred. Olsen Windcarrier.

Utdatert

Da Fred. Olsens installasjonsfartøy Brave Tern og Bold Tern forlot Lamprell-verftet i Dubai for første gang i 2012 og 2013, var skipene designet for å takle vindmøller med tårnhøyde opp mot 90 meter og rotorblader på 125 meter.

Dette gjorde fartøyene i stand til å løfte og installere det som man da så for seg var den største, påtenkte havvindturbinen med en effekt på inntil fem megawatt.

– Da skipene ble bestilt var de de mest moderne installasjonsskipene som fantes. Det var de da de ble levert også, sier Larsen.

Kort tid etter at fartøyene traff vannet i 2012 og 2013 ble det klart at de avanserte installasjonsfartøyene, som den gang kostet 160 millioner dollar per stykk, ville bli utdatert.

– Skipene våre ble designet i 2010, med den kunnskapen vi da hadde om framtidens offshore vindmøller. Allerede to år etter at skipene ble levert kom vindturbin-produsentene med enda større vindmøller. Derfor har vi besluttet å oppgradere begge fartøyene, sier Even Larsen, kommunikasjonssjef i Fred. Olsen Windcarrier.

ForlengesStort blir større: 1. november startet arbeidene på installasjonsskipet Brave Tern ved Franklin Offshore yard i Rotterdam. Når oppgraderingen er ferdig rundt 1. februar, skal søsterskipet Bold Tern til pers.
ForlengesStort blir større: 1. november startet arbeidene på installasjonsskipet Brave Tern ved Franklin Offshore yard i Rotterdam. Når oppgraderingen er ferdig rundt 1. februar, skal søsterskipet Bold Tern til pers.

Forlenges

I dag har danske Vestas flere ordre på verdens foreløpig største havvindmølle på markedet, V164, med en rotordiameter på 164 meter og effekt på 8 megawatt. Andre store leverandører sikter langt høyere, som Siemens, som ser for seg vindturbiner med effekt på over 10 megawatt.

Så langt er den største vindmøllen Fred. Olsen Windcarrier har installert, en 6 megawatts demonstrasjonsturbin, Alstoms Haliade, utenfor Belgia. Nå skal begge installasjonsfartøyene oppgraderes til å takle havvindmøller på størrelse med Vestas-giganten.

I november ble det første av de to fartøyene skipet inn ved verftet Franklin Offshore yard i Rotterdam. Her skal Brave Turns ben forlenges med 14 meter til drøyt 92 meter. Kranbommen forlenges med 20 meter, slik at løftehøyden øker til 120 meter fra hoveddekk.

Forlengelsene sørger for at fartøyene kan montere havvindmøller ned til 55 meters havdyp, mot 40 meters dyp i dag. Med den nye kranlengden kan fartøyene løfte tårnhøyde på inntil 120 meter.

Kraftigere vind

– Bena forlenges fordi vi ser at mange av de framtidige vindparkene langs kysten av Skottland og England vil ligge ned mot 55 meters dyp. Kranbommen forlenges fordi rotorbladene blir større, og generatoren ruver høyere over vannoverflaten. I tillegg gjør vi modifikasjoner på ballastsystemet, på grunn av økende vindlaster, sier Larsen til Teknisk Ukeblad.

Den jekkbare vekten, altså lettskipsvekt pluss bærekapasitet, øker fra 18.000 tonn til 19.200 tonn, opplyser Larsen.

For ti år siden var det bare et par skip som var konstruert for å installere havvindmøller. I dag er over 20 installasjonsfartøy dedikert til havvindindustrien i drift verden over, som er i stand til å montere "gårsdagens turbiner" med opp til 90 meters tårnhøyde.

Etter at installasjonsfartøyene er ferdig oppgradert, havner de imidlertid i en mer eksklusiv klasse, ifølge Larsen.

– Etter oppgraderingen vil Bold Tern og Brave Tern være blant 10-11 fartøy som kan installere morgendagens vindmøller. Vi får en tilspissing i markedsituasjonen, sier Larsen.

Nødvendig

Påstanden bekreftes av megler Frederik Colban-Andersen i Clarksons Platou Offshore, som følger det internasjonale havvindmarkedet tett. Åtte selskap, som A2Sea, Swire Blue Ocean, Van Oord og Seajacks har installasjonsfartøy som takler de store, kommende havvindturbinene.

– Fred. Olsen Windcarrier gjennomfører en veldig viktig oppgradering, som de måtte gjøre for å henge med i utviklingen. At bare 10-11 fartøy kan installere så store vindmøller på verdensbasis høres riktig ut, sier Colban-Andersen.

– Hvor lang tid går det før vindmøllene blir så store at Fred. Olsen Windcarrier må oppgradere på nytt?

– Det er nok heller et spørsmål om de bør bestille nye skip. Det er begrenset hvor mye man kan modifisere eksisterende fartøy. Men nå tror jeg de er dekket inn for i hvert fall fem år framover, selv om det vil komme større turbiner på sikt, sier Colban-Andersen, men legger til at han tror det blir bygget nye skip for installering av større fundamenter framover.

Utvikler først, spør etterpå

Megleren mistenker at turbinprodusentene ikke snakker godt nok med installasjonsbransjen når de utvikler nye og mer effektive vindmøller.

– Det ser ut til at utviklingsavdelingene hos turbinprodusentene ikke følger nok med på den maritime delen av bransjen. 10 megawatt er kult, men er det kult når ingen klarer å løfte den? Vi har sett tendenser til at alt ikke er dobbeltsjekket med installasjonsleverandørene, sier Colban-Andersen.

Oppgraderingen av Brave Tern startet 1. november og skal etter planen være fullført 1. februar. Oppgraderingen av Bold Tern starter sannsynligvis raskt etter ved samme verft.

Til sommeren skal et av de to installasjonsfartøyene etter planen installere USAs første havvindpark, Block Island utenfor Connecticut.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.