BMW vurder å innføre en tvungen elektrisk kjøremodus på sine ladbare hybrider. Det kan gjøre at deres biler fremdeles kan slippe inn i byer som innfører kjøreforbud på grunn av luftforurensing, skriver Reuters.
Løsningen kan også gjøre at slike biler kan kjøres inn i nullutslippsoner, selv om de har forbrenningsmotor.
Dette er noe de allerede i dag kan gjøre med bilene sine, sier BMWs styremedlem for utvikling, Klaus Fröhlich, til Reuters.
GPS og mobildata
Ved å ta i bruk bilens posisjoneringssystem og telematikk, kan bilprodusenten gjøre slik at bilene automatisk kobler ut forbrenningsmotoren. Bilen vil da kun være mulig å kjøre på strøm så lenge den befinner seg i det definerte området.
BMW demonstrerer løsningen til lokale myndigheter i tyske byer som kan bli tvunget til å forby kjøring med dieselbiler på grunn av luftforurensing. Om løsningen er god nok, gir det BMW et pusterom i konkurransen mot flere og flere konkurrenters helelektriske biler.
Men dette er antakeligvis noe også konkurrenter kan komme til å rulle ut til sine ladebare hybrider dersom BMW tar det i bruk.
Fröhlich tror denne løsningen kan bli svært viktig på steder i Europa hvor de færreste eier mer enn én bil. Og det kan gjøre det praktisk mulig å fortsatt kjøre i byen for dem som ikke har noen mulighet for å lade en elbil hjemme.
- E-Tron GT: Her er Audis ekstrem-elbil
Hybrider med lengre rekkevidde på vei
BMW har flere ladbare hybrider, men ingen av dem kan kjøre særlig langt. Dagens BMW X5 har en elektrisk rekkevidde på 3 mil. BMW 3-serie har en rekkevidde på inntil 4 mil på strøm. Dette er under optimale forhold.
Neste år kommer X5 med en elektrisk rekkevidde på inntil 8 mil. Den går kanskje kortere enn det i praksis, men vil trolig kunne kjøre elektrisk gjennom de fleste byer.
BMW selger fra før av elbilen i3. Neste modell ut blir en elektrisk X3, kalt i3X.
- Les mer om elbil på TU Elektrisk.