LUFTFART

Slik vil de koble hele kabinen løs fra flyet

Tror modulære fly bestående av flyvende vinge og kapsler kan revolusjonere luftfarten.

Clip-Air i ren cargo-konfigurasjon.
Clip-Air i ren cargo-konfigurasjon. Bilde: EPFL / TRANSP-OR / LIV / ICOM
Marius ValleMarius ValleJournalist
11. juli 2016 - 19:13

Et fly kan stort sett bare gjøre én ting av gangen. Enten flyr det passasjerer, eller så flyr det gods, eller en blanding. Om Clip-Air-konseptet får fotfeste, kan det endre seg.

Clip-Air er enkelt sagt en flyvende vinge som kan frakte kapsler festet til undersiden. Kapslene kan frakte folk eller gods, og kan kobles fra vingen. Dermed kan flyet utføre en rekke oppgaver etter behov.

Det kan for eksempel tenkes å utstyre et fly med to passasjerkapsler og en godskapsel, eller en egen drivstoffkapsel for lange ruter.

Dette åpner for å justere konfigurasjonen etter behov, slik at kapasiteten kan utnyttes mest mulig effektivt.

Videre kan kapslene enkelt flyttes over på nye vinger ved behov. Så om man for eksempel skal frakte gods fra ett sted til et annet, kan selve kapselen flys via flere flyplasser, uten at et helt fly må dedikeres til ruten.

Jernbanestasjonen blir flyplassen

Alternativt kan selve kapselen lastes over på for eksempel jernbane, og fraktes helt frem til bestemmelsesstedet.

Sånn sett kan Clip-Air-konseptet sees på som en utvidelse av konseptet lufthavn, ved at det vil kunne utvides til å omfatte jernbanestasjoner i nærheten. 

Reisen vil være like lang, men kan oppleves som mer strømlinjeformet. Du sjekker inn på jernbanestasjonen, og sitter i flysetet derfra, via luften, til ankomststasjonen.

Utvikles i Sveits

Konspetet er utviklet ved den føderale polytekniske skolen i Lausanne i Sveits (EPFL), og ble utviklet mellom 2010 og 2014. Konseptet lever imidlertid fortsatt, og gruppen bak jobber fremdeles med å gjøre det til virkelighet.

EPFL beskriver konseptet som kapsler tilsvarende dagens flykropper, minus vinger, motor og cockpit.

Konseptet inkluderer ulike vinger med forskjellig kapasitet, fra én til tre kapsler. Dermed er det mange mulige kombinasjoner.

Slik måler Clip-Air seg mot Airbus A320 og den eksperimentelle Boeing X-48B. <i>Foto: EPFL / TRANSP-OR / LIV / ICOM</i>
Slik måler Clip-Air seg mot Airbus A320 og den eksperimentelle Boeing X-48B. Foto: EPFL / TRANSP-OR / LIV / ICOM

– Små sjanser

Det er dog ingen grunn til å holde pusten, skal vi tro luftfartkonsulent Addison Schonland i Airinsight. Til CNN sier han at konseptet er genialt fra et ingeniørståsted, men at det ville vært svært vanskelig å få det til å fungere rent kommersielt.

 – Det ville måtte konkurrere med påviste og etablerte teknologier, og ærlig talt er det tvilsomt om markedet vil være klart for et et slikt radikalt nytt konsept, selv på lang sikt, sier Schonland.

Han tror at dersom konseptet noen gang vil ta av, kommer det i så fall til å være innen godstransport først. 

Fire varianter av det modulære Clip-Air-konseptet. <i>Foto: EPFL / TRANSP-OR / LIV / ICOM</i>
Fire varianter av det modulære Clip-Air-konseptet. Foto: EPFL / TRANSP-OR / LIV / ICOM

Vil bygge prototype

Like fullt fortsetter EPFL å utforske Clip-Air-konseptet, og ifølge prosjektleder Claudio Leonardi er målet er på sikt å klare å bygge et fly som kan frakte tre kapsler med plass til 150 passasjerer hver. 

Til CNN sier han at konseptet ikke innebærer noe annet enn teknologier og materialer som allerede brukes i luftfartindustrien. Clip-Air-gruppen skal allerede ha opprettet kontakt med aktører i luftfartindustrien, uten at det har ført til noen klare planer.

Inntil de eventuelt får napp hos en flyprodusent, er planen å bygge en liten prototype i form av en ti meter lang drone som skal bevise konseptet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.