Det kalles «Kinas nye silkevei», og er en handelskorridor annonsert av kinesiske myndigheter i 2013.
Planen, kalt «ett belte, én vei», består av en rekke tiltak som skal sikre handel mellom øst og vest, og landene på veien. Det kan resultere i at Europa overøses av elbil- og batteriteknologi som presser prisene ned.
Den nye silkeveien inkluderer investering i ny infrastruktur som veier og jernbane. Kinesiske myndigheter gir ut lån til andre land, og planlegger å låne ut så mye som 63 billioner kroner til ulike infrastrukturprosjekter i 68 land, ifølge World Economic Forum.
Hensikten er ifølge kinesiske myndigheter å skape en ny æra for globalisering. Og det vil kunne sikre at den kinesiske økonomien blir mer robust.
Gir Kina bedre tilgang
Til nå har utviklingen i det kinesiske elbilmarkedet stort sett vært konsentrert om Kina, og ikke gitt ringvirkning i form av eksport. Dermed har markedet der ikke i særlig grad påvirket Europa. Det kan endre seg raskt.
Allerede i år har Volvo begynt å eksportere biler bygget i Kina til Europa, en mulighet som har blitt mer realistisk med utbygging av jernbanenettet mellom Kina og Europa.
Denne nye silkeveien kan bli en viktig kilde for elbiler og batteriteknologi til Europa, skriver Bloomberg, og kan komme til å presse prisene for slik teknologi.
Avisen viser blant annet til uttalelser fra Østerrikes største kraftleverandør Verbund under den østerrikske energikonferansen Energy 2050.
Selskapets direktør sier at det ikke er et spørsmål om hvorvidt, men om når den kinesiske industrimaskinen begynner stortstilt eksport av elbiler og batterier til Europa.
Når allerede nye markeder
Kinesiske aktører innen fornybar energi benytter allerede mulighetene til å nå nye markeder i Sør-Asia, Afrika og Midt-Østen.
Men dette kan gå begge veier. Europeisk bilindustri kan få en mulighet til å eksportere sine produkter østover. I Kina finnes verdens største bilmarked, og innpass her gir mulighet for å tjene store penger.
Det er imidlertid en kamp mot tiden. For de kommende årene vil for eksempel produksjonkapasiteten til kinesisk batteriindustri bare øke. I dag produserer Kina 55 prosent av verdens litiumionbatterier. I 2021 er andelen ventet å øke til 65 prosent.
I Europa er det foreløpig ingen batteriproduksjonskapasitet å snakke om, og det ser ikke ut til at den europeiske kapasiteten tar seg opp med det første.
Derfor manes det til at vi må ta oss sammen.
– Vi må begynne å utvikle disse teknologien, for gjør vi ikke det kommer andre til å gjøre det, sier World Energy Institutes generalsekretær Christopher Frei ifølge Bloomberg.
Han legger til at det er Kina som nå leder an i det grønne skiftet.
- Les flere artikler om elbil.