Den nye testbanen skal benytte sol og geoenergi for å smelte snø og is. Håpet på sikt er at slike løsninger kan erstatte sand og saltløsninger, skriver nettstedet entreprenad.com, som igjen siterer en pressemelding fra det svenske Trafikverket.
Sende varmen tilbake
Konseptet går ut på at veibanen samler opp solenergi på sommeren, på samme måte som et solcellepanel. På vinterstid kan varmen føres tilbake ved hjelp av sensorer som måler temperatur og luftfuktighet, samt værprognoser.
– I framtiden kan vi bruke teknikken på steder som er utsatt for is, eller vanskelig å komme til med snørydding. Formålet er å øke framkommeligheten, og minske ulykkesrisikoen og samtidig ta hensyn til miljøet, sier prosjektleder i Trafikverket Jan Sundberg.
Norge er med
Prosjektet er et samarbeid mellom Trafikverket, Statens vegvesen, Chalmers i Gøteborg og Jämtlands gymnasieförbund.
Øresund ble valgt fordi området har stabile vintre, og prosjektet kommer til å vare i cirka to år.
Verdens første solcelleveg ble imidlertid lagt i Frankrike for to år siden.