Etter torsdagens bytte av sagwire gjensto 40 prosent av sagejobben, og man regnet da med at operasjonen kunne være avsluttet allerede før helga.
Problemer i helga
Men i helga kom problemene for Smit og Mammoet. Kursk-skroget sages ved hjelp av en wire innsatt med slipemiddel. Denne er festet til to hydrauliske stempler via ledekabler, og disse er blitt slitt av flere ganger i løpet av helga på grunn av slitasjen fra stein og andre gjenstander på havbunnen.
Også ved oppstarten av sagingen oppsto det kabelbrudd på grunn av kontakt med havbunnen.
– Sagingen foregår nå helt nede ved havbunnen, og steinene utgjør et verre problem enn i starten, sier pressetalsmann Einar Skorgen i DSND. Det norske selskapet er leid inn for å bistå sagingen med dykkere.
Bit av skroget
I tillegg til problemene med havbunnen falt et stykke av skroget ned og la seg i vegen for wiren. De norske dykkerne forsøkte å fjerne stålet, men løsningen ble å demontere sagwiren, og tre den inn under biten som lå i vegen.
– Sagingen ble gjenopptatt ved firetiden i morges, og da gjensto det én meter. Man er nå gjennom ubåtens innerskrog, og således gjenstår det letteste metallet, sier Skorgen.
Fremdrift
På grunn av problemene med å kutte den ødelagte baugen, er fremdriften i hevingsoperasjonen forsinket med en uke. Det nye tidsskjemaet ser slik ut:
12/9 : Saging av baugpartiet fullført
17/9 : Hevingsfartøyet Giant4 forlater Kirkenes
19/9 : Giant4 ankrer opp over Kursk
24/9 : Hevingskablene ferdig festet
25/9 - 28/9 : Heving og tauing inn til Murmansk