Solide kunder sto i kø for å signere kontrakter med Ergo Group i forrige kvartal: Gjensidige Forsikring, Handicare. Utdanningsdirektoratet, Bautas, Norsk Tipping, StatoilHydro, samt en rekke kommuner med behov for valgsystemer
Konsernet sikret seg avtaler for 890 millioner kroner, og det er en oppgang på 65 millioner kroner fra andre kvartal i fjor.
Liten tvil
Men tidene har forandret seg, og inntektene faller. Regnskapets oversikt over omsetningen levner liten tvil:
- Drift & infrastrukturtjenester: minus 14 prosent
- Løsninger & applikasjonstjenester: minus 8 prosent
Sverige
Det norske markedet er generelt godt, mens Norden og spesielt Sverige preges av dårlige tider.
Norden under ett har en redusert omsetning på 11 prosent.
Posten
I hovedsak er det én kunde som presser lønnsomheten ned: Posten.
Her har Ergo Group sikret seg fortsatt omfattende avtaler for drift av IT-systemer, men til en langt lavere pris enn forrige kontraktsperiode.
Det gir 60 millioner kroner i reduserte inntekter hvert kvartal. Dette alene reduserer med driftsresultatet for Ergo Group med 30 millioner kroner.
Sammen med lavkonjunktur i Sverige reduserer det omsetningen med 12 prosent.
Mer enn ventet
Svikten i driftsoppgavene er større enn forventet, innrømmer ledelsen.
– De rapporterte marginene innenfor driftssegmentet er imidlertid ikke oppe på forventet nivå, slik at allerede igangsatte forbedringer er ytterligere intensivert, sier administrerende direktør Terje Mjøs i ErgoGroup.
Kutter
Konsernet er i gang med kostnadskutt for å øke lønnsomheten.
I desember varslet selskapet at 40 ansatte samt en rekke innleide konsulenter måtte finne seg annet å gjøre. Kuttene fortsetter.
Omstillinger og kutt innen drift skal pågå ut 2010.