Fra fredag morgen klokken 0.6.00 er det slutt på kolonnejhøring til faste tider, melder Statens vegvesen.
Det gjenstår imidlertid å legge ny asfalt i tunnelen, så det blir ikke jevn trafikkflyt riktig ennå.
Asfaltarbeidet starter opp 11. juni og varer til månedsskiftet juni/juli. I denne perioden vil det kontinuerlige kolonner med opptil 15 minutters ventetid. Prosjektleder Halgeir Brudeseth forteller at ventetiden kan bli noe lenger, mens man freser bort betongdekket i tunnelen.
Arbeidet med å utbedre tunnelene startet høsten 2016 og tunnelene er nå lysere og tryggere.
- Innfjordtunnelen er nå en av Norges mest moderne tunneler, forteller prosjektlederen som ønsker å takke alle bilistene for tålmodigheten under arbeidet.
Dette er gjort i Innfjordtunnelen
- Ny brannsikret og forbedret vann- og frostsikring i tunnelen. PE-skum hvelv belagt med brannsikker og fiberarmert sprøytebetong. Nå i ca. 40% av tunnelen mot tidligere ca. 20%.
- Videoovervåking med full kameradekning gjennom hele tunnelen samt i innkjøringssoner.
- Hendelsesdetektering (AID) gjennom hele tunnelen ved hjelp av radarer.
- SOS-stasjoner med nødtelefoner og brannslukkere med 125m avstand gjennom hele tunnelen.
- SOS-kiosker med nødtelefoner og brannslukkere tilpasset universell utforming i alle snunisjer samt i havarilommene på utsiden av tunnelen.
- Forsterket ventilasjon med brannventilasjonskapasitet gjennom 38 stk nye fullt reversible impulsventilatorer.
- 4 nye snunisjer med full størrelse.
- Nye tekniske bygg for hele tunnelen.
- Talevarslingsanlegg med full dekning i hele tunnelen, for formidling av meldinger ved nødsituasjoner.
- Overvåking av tunnelluften og styring av ventilasjon gjennom gassmålere CO2/NO, støv- og siktmålere og vindmålere.
- Luminansmeter, måler lyset ved tunnelåpningene, og justerer lysnivået i innkjøringssonene etter lyset ute.
- Sammenhengende ledelys gjennom hele tunnelen, som aktiveres når tunnelen stenger.
- Nytt og forbedret lysanlegg med LED-belysning.
- Full dekning for DAB og nødnett gjennom hele tunnelen.
- Automatiske bommer for fjernstyrt stenging av tunnelen ved nødsituasjoner.
- Betongrekkverk gjennom hele tunnelen for forbedret trafikksikkerhet.
- Fullgrafiske LED-variable opplysningstavler ved tunnelåpningene.
- Skilt ved alle snunisjer som aktiveres og varsler «Snu og kjør ut» ved nødsituasjoner.
- Rømningsveg ut i friluft med SOS-stasjoner og tilkoblet talevarslingsanlegget, etablert gjennom eldre tunnelløp.
Dette er gjort i Måndalstunnelen:
- Ny brannsikret og forbedret vann- og frostsikring i tunnelen. PE-skum hvelv belagt med brannsikker og fiberarmert sprøytebetong. Nå i ca. 60% av tunnelen mot tidligere ca. 45%.
- Videoovervåking med kameradekning gjennom 3600 domekameraer i snunisje og innkjøringssoner.
- SOS-stasjoner med nødtelefoner og brannslukkere med 125m avstand gjennom hele tunnelen.
- SOS-kiosker med nødtelefoner og brannslukkere tilpasset universell utforming i alle snunisjer samt i havarilommene på utsiden av tunnelen.
- Forsterket ventilasjon med brannventilasjonskapasitet gjennom 8 stk nye fullt reversible impulsventilatorer, i tillegg til de 8 stk opprinnelige ventilatorene som er oppgradert og gjenbrukt.
- 1 ny snunisjer med full størrelse.
- Nye tekniske bygg for hele tunnelen.
- Overvåking av tunnelluften og styring av ventilasjon gjennom gassmålere CO2/NO, støv- og siktmålere og vindmålere.
- Luminansmeter, måler lyset ved tunnelåpningene, og justerer lysnivået i innkjøringssonene etter lyset ute.
- Ledelys gjennom hele tunnelen, som aktiveres når tunnelen stenger.
- Full dekning for DAB og nødnett gjennom hele tunnelen.
- Betongrekkverk gjennom hele tunnelen for forbedret trafikksikkerhet.
- Skilt ved snunisje som aktiveres og varsler «Snu og kjør ut» ved nødsituasjoner.
- Nytt og forbedret lysanlegg med LED-belysning (utført for 3 år siden og gjenbrukt).
- Automatiske bommer for fjernstyrt stenging av tunnelen ved nødsituasjoner (utført for 3 år siden og gjenbrukt).
- LED-variable opplysningstavler ved tunnelåpningene (utført for 3 år siden og gjenbrukt).