Gruppen til doktor James Paduano er fler-disiplinær og driver ifølge ham med komponenter som kontrollerer seg selv.
Dette oppnår de ved å utstyre elementer som ledeskovler, kompressorhjul, aksler og turbin med "intelligente" sensorer.
Disse er koblet til aktuatorer og måler hele tiden hva som skjer. En tretrinns aksialkompressor, to helikoptermotorer og et underlyds- og et overlyds innsugingsmunnstykke er instrumentert i denne forbindelse.
Prosjekt Aktiv rotor styres også av dr. Paduano. Det dreier seg her om en "smart", komposittbygget transsonisk innsugningsvifte med aktuatorer i bladroten. Teknikken skal forhindre at bladene mister grepet - " staller" - under spesielle forhold.
Samtidig - hos Rolls Royce i England - legger forskerne siste hånd på verket i utviklingen av verdens kraftigste jetmotor-aggregat, en Trent på 50 MW. Ifølge dr. Paduano skal Rolls ha vist stor interesse for forsøkene ved MIT.